چگونه دارایی خود را مدیریت کنیم؟

چگونه دارایی خود را مدیریت کنیم؟
چگونه دارایی خود را مدیریت کنیم؟

به گزارش شماواقتصاد: مدیریت دارایی چیست؟

مدیریت دارایی، اقداماتی است که برای حفظ و افزایش ارزش دارایی صورت می‌گیرد و شامل مدیریت تمام یا بخشی از دارایی مشتری توسط یک فرد یا یک شرکت است. دارایی ها شامل دارایی‌های مشهود و دارایی‌های نامشهود هستند. دسته اول، دارایی های فیزیکی و ملموسی مانند ماشین آلات و ساختمان هستند و دسته دوم، دارایی های غیرقابل لمس و غیر فیزیکی مانند علامت تجاری، حق کپی رایت، سرقفلی، حق ثبت اختراع است.

دیگران چه می خوانند:

 

انواع مدیریت دارایی

خدمات مدیریت دارایی در اختیار شرکت‌ها، سازمان‌ها و اشخاص مختلف قرار می‌گیرد. ارائه خدمات مدیریت دارایی به شرکت‌ها شامل استفاده بهینه از دارایی‌های مالی، انسانی، فیزیکی و اطلاعاتی یک شرکت برای افزایش ارزش آن شرکت است.

مفهوم مدیریت دارایی برای افراد حقیقی، به معنی مدیریت دارایی مشتری توسط یک شرکت و افزایش ارزش آن است. شرکتی که این خدمات مشاوره را ارائه می‌دهد، دارایی مشتری را در بازارهای مالی مورد نظر خود سرمایه‌گذاری می‌کند و ریسک های سرمایه‌گذاری را مدیریت کرده و کاهش می دهد.

 

سرمایه‌گذاری مستقیم و غیر مستقیم

اگر در بازار بورس، افراد خود شخصا اقدام به معامله و سرمایه‌گذاری کنند، سرمایه‌گذاری مستقیم نامیده می‌شود و اگر فرصت انجام این کار را نداشته باشند و مسئولیت این امر را به یک فرد یا شرکت دیگر بسپارند، سرمایه‌گذاری غیرمستقیم خوانده می‌شود. از راه‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم می‌توان به صندوق‌های سرمایه گذاری و خدمات سبدگردانی اختصاصی اشاره کرد.
 

 صندوق‌های سرمایه‌گذاری و انواع آن

صندوق های سرمایه‌گذاری، محلی است که مبالغ مشتریان در یک صندوق واحد جمع شده و با مدیریت تحلیلگران متخصص و تحت نظارت سازمان بوس در دارایی‌های مختلف مثل سهام شرکت‌ها، طلا، اوراق درآمد ثابت و … سرمایه‌گذاری می شود. همچنین متناسب با میزان ریسک‌پذیری و اهداف سرمایه‌گذاری افراد، صندوق‌های سرمایه‌گذاری در انواع کم ریسک (صندوق‌های درآمد ثابت و تضمین اصل سرمایه)، صندوق‌های دارای ریسک متوسط (صندوق‌های مختلط) و صندوق‌های پر ریسک (صندوق‌های سهامی و اهرمی) وجود دارند.
 

سبدگردانی اختصاصی

افراد می‌توانند در سرمایه‌گذاری غیرمستقیم، مبالغ خود را در اختیار شرکت‌های سبدگردانی قرار دهند تا دارایی آن‌ها را به صورت اختصاصی مدیریت کرده و با کنترل ریسک، بازدهی سرمایه‌گذاری را افزایش دهند. همچنین آزادی عمل در تغییر ترکیب دارایی سبد و استراتژی مزیتی است که خدمات سبدگردانی نسبت به صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارد. لازم به ذکر است که معمولا برای استفاده از خدمات سبدگردانی اختصاصی، حداقل مبلغی از سمت شرکت سبدگردان مشخص خواهد شد.

 

مدیریت سرمایه چیست؟

مدیریت سرمایه به معنی مدیریت بهینه سرمایه با هدف کسب بازدهی و افزایش ارزش آن در آینده است. مدیریت سرمایه به شما کمک می‌کند که بتوانید سرمایه‌گذاری‌ های خود را طوری تنظیم کنید که با کاهش دادن ریسک، بازدهی سرمایه‌گذاری خود را به حداکثر برسانید.

 

استراتژی‌های مدیریت سرمایه

در مدیریت کردن سرمایه، افراد نسبت به میزان ریسک‌پذیری و اهداف پیش روی خود، رویکردهای مختلفی دارند که در سه نوع استراتژی زیر خود را به نمایش می‌گذارد.

 

استراتژی محتاطانه

در این استراتژی، حفظ ارزش اصل دارایی اهمیت بیشتری از کسب بازدهی دارد و چنین سرمایه‌گذاری معمولا با دید بلند‌مدت انجام می‌شود. سرمایه‌گذاری در صندوق‌ های درآمد ثابت و تضمین اصل سرمایه می‌تواند انتخاب مناسبی برای این افراد باشد.

 

استراتژی تهاجمی (هجومی)

در این روش، سرمایه‌گذاران با تحمل ریسک بالاتر به دنبال کسب بازدهی بیشتر نیز هستند. کسانی که از این نوع استراتژی استفاده می‌کنند، معمولا اهداف کوتاه‌مدتی را در سرمایه‌گذاری دنبال می‌کنند و در میان گزینه‌های سرمایه‌گذاری، مواردی مثل خرید و فروش سهام و صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی و اهرمی برای این دسته از افراد جذاب‌تر است.

 

استراتژی پوششی

تحمل ریسک در این شیوه، حدی میان دو استراتژی فوق الذکر است. سرمایه‌گذاران با تکیه بر روش‌های مختلف مدیریت ریسک تلاش می‌کنند با مدیریت سرمایه، به اهداف کوتاه‌مدت و بلند‌مدت در سرمایه‌گذاری دست یابند. با توجه به سطح ریسک‌پذیری این دسته از سرمایه‌گذاران، صندوق‌های مختلط را می‌توان گزینه مناسبی برای آن‌ها در نظر گرفت.

 

عوامل مهم در مدیریت سرمایه و اهمیت آموزش بورس

سرمایه‌گذاران برای آن که در مدیریت سرمایه موفق باشند و بتوانند ریسک‌های پیش‌رو در سرمایه‌‌گذاری را کنترل کنند، نیاز است در ابتدای مسیر مشخص کنند که قصد دارند با چه مبلغی سرمایه‌گذاری کنند. سپس متناسب با میزان سرمایه، بازار مناسب آن را انتخاب کنند. به عنوان مثال اگر مبلغ سرمایه‌گذاری قابل ‌توجه نباشد، سرمایه‌گذار نمی‌تواند در بازار املاک و مستغلات فعالیت کند یا سرمایه خود را جهت سبد‌گردانی در اختیار شرکت‌های سبدگردان بگذارد.

پیش از شروع سرمایه‌گذاری لازم است افراد با قوانین و نکات مربوط به بازار انتخابی خود آشنا شوند. فعالیت مستقیم در بازارهای مالی نیازمند آن است که سرمایه‌گذاران برای مدیریت سرمایه و کنترل ریسک با روش‌های تحلیلی مختلف نیز آشنا شوند.

یکی از مباحثی که در آموزش بورس مطرح می‌شود، این است که با توجه به وجود ریسک‌های مختلف در بازارها بهتر است که سرمایه‌گذاران، همه سرمایه خود را در یک بازار یا در بخشی از یک بازار قرار ندهند، بلکه با متنوع سازی سبد سرمایه‌گذاری خود، سرمایه خود را در دارایی‌های مختلف تقسیم کنند که بتوانند ریسک‌های مرتبط را کاهش دهند.

 

چگونه دارایی خود را مدیریت کنیم؟

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟