ردیاب خودرو چیست؟ چرا باید از ردیاب استفاده کرد؟

ردیاب خودرو چیست؟ چرا باید از ردیاب استفاده کرد؟
ردیاب خودرو چیست؟ چرا باید از ردیاب استفاده کرد؟

 

یکی از اختراعات خلاقانه عصر کنونی ردیاب خودرو یا همان GPS است. این قطعه سخت‌افزاری کوچک را می‌توان روی انواع خودرو، ماشین‌های سنگین مانند کامیون، تریلی و حتی موتورسیکلت نصب کرد. درنتیجه سیستم موقعیت‌یاب جهانی یعنی GPS موقعیت مکانی وسیله نقلیه را در هر کجای جهان که باشد به‌دقت نمایش می‌دهد. با استفاده از این وسیله کاربردی کوچک امنیت وسیله نقلیه به میزان زیادی افزایش‌یافته و موقعیت مکانی آن روی نقشه مشخص می‌شود.

دیگران چه می خوانند:

 

مکانیزم عمل ردیاب های خودرو

ردیاب خودرو از دو بخش جی‌پی‌اس و سیم‌کارت تشکیل شده است که این دو بخش در هماهنگی با یکدیگر عمل می‌کنند. یعنی بخش جی‌پی‌اس دستگاه، اطلاعات دقیق مکانی و جغرافیایی، جهت حرکت و حتی سرعت خودرو را دریافت کرده و آن‌ها را به سیم‌کارت درون خود ارسال می‌کند.

اطلاعات ارسال شده به سیم‌کارت از طریق اینترنت یا پیام کوتاه به اپلیکیشن کاربر روی گوشی هوشمند ارسال می‌شود. احتمالاً این سؤال پیش خواهد آمد که دستگاه GPS چگونه این اطلاعات را دریافت می‌کند. GPS دستگاه ردیاب خودرو به ماهواره‌های جی‌پی‌اس که همواره به‌دور زمین می‌چرخند متصل می‌شود.

دستگاه جی‌پی‌اس موجود در ردیاب، سیگنال‌های ارسالی از چند ماهواره را دریافت کرده و با استفاده از آن‌ها طول و عرض جغرافیایی، زمان و حتی ارتفاع را مشخص می‌کند. درنتیجه می‌تواند موقعیت خودرو یا هر وسیله نقلیه دیگر را نمایش دهد.

شرکت تلتونیکا وارد کننده برترین تجهیزات الکترونیکی و از جمله انواع ردیاب پیشرفته خودرو امنیت وسیله نقلیه شما را تضمین می‌کند.

 

انواع ردیاب خودرو

ردیاب خودرو بر اساس فاکتورهای مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند. این فاکتورها عبارت‌اند از:

1. تقسیم بندی بر اساس نوع تکنولوژی

تکنولوژی به‌کار رفته در ردیاب خودرو می‌تواند از نوع فناوری GPS یا VHF باشد. ردیاب‌های مبتنی بر جی‌پی‌اس از طریق ارسال سیگنال به 3 ماهواره که دور زمین می‌چرخند کار می‌کنند. این روش ردیابی، ردیابی سه گانه یا Trilateration نام دارد. فناوری به‌کار رفته در بیشتر ردیاب‌های جی پی اس شبیه ناوبری خودرو است. تنها تفاوت بین آن‌ها این است که در سیستم ناوبری خودرو تنها مسیرهای رانندگی در اختیار راننده قرار می‌گیرد؛ ولی ردیاب خودرو سوابق رانندگی و موقعیت مکانی خودرو را در هر لحظه نشان می‌دهد.

نوع دیگری از فناوری به‌کاررفته در ردیاب‌ها، فناوری VHF است. این نوع ردیاب از امواج رادیویی استفاده می‌کند. این نوع ردیاب‌ها فقط زمانی فعال می‌شوند که خودرو سرقت شده باشد. یکی از ویژگی‌های مهم ردیاب‌های مبتنی بر فناوری VHF این است که به‌راحتی هک نمی‌شوند و همچنین سیگنال‌های آن‌ها نیز مسدود نمی‌شود. قیمت ردیاب‌های VHF بیشتر از ردیاب‌های GPS است.

2. تقسیم بندی بر اساس روش اتصال به خودرو

در این نوع تقسیم‌بندی انواع ردیاب خودرو به دو گروه تقسیم می‌شوند که عبارت‌اند از:

  • ردیاب‌های شارژی یا آهنربایی: با استفاده از آهنربای موجود در این نوع ردیاب، آن را به یک قسمت فلزی خودرو متصل می‌کنند. ردیاب شارژی نیازی به سیم‌کشی و اتصال به برق ماشین ندارد. ضریب امنیتی آن بسیار بالا بوده و سارقان نمی‌توانند به‌راحتی دستگاه را شناسایی و غیرفعال کنند.
  • ردیاب غیر شارژی: بر خلاف نوع شارژی، ردیاب غیر شارژی به سیستم برق وسیله نقلیه متصل می‌شود. به همین دلیل این نوع ردیاب خودرو در محل نزدیک به سیم‌کشی ماشین نصب می‌شود. این کار ضریب امنیتی آن را پایین آورده و به‌راحتی قابل‌شناسایی است.
  • ردیاب دیاگ (OBD): تمام خودروها دارای یک پورت به نام OBD-II هستند. این پورت به ECU خودرو یعنی درگاه عیب‌یابی خودرو متصل است. ردیاب‌های دیاگ از طریق کانکتور OBD-II به خودرو متصل می‌شوند و علاوه بر موقعیت مکانی، اطلاعاتی همچون دور موتور، روشن یا خاموش بودن خودرو، دمای موتور و دمای رادیاتور را در اختیار شما قرار می‌دهند.
  • ردیاب فندکی: این نوع ردیاب خودرو از طریق کانکتور شارژ فندکی به بخش سوکت فندکی خودرو متصل می‌شود. همان قدر که روش نصب این نوع ردیاب آسان است امنیت پایینی هم دارد.

شرکت تلتونیکا از برترین وارد کننده ها در حوزه فناوری‌های دیجیتال است که با همکاری و همراهی بهترین متخصصان این حوزه محصولاتی با بهترین کیفیت و خدمات تولید می‌کند.

 

مزایای استفاده از ردیاب خودرو

اولین و مهم‌ترین مزیت استفاده از ردیاب خودرو افزایش امنیت وسیله نقلیه است. مشخص است که هر چقدر تکنولوژی به‌کار رفته در دستگاه پیشرفته‌تر باشد، قیمت بیشتری داشته و از امنیت بالاتری برخوردار است. سایر مزایای استفاده از ردیاب‌های خودرو عبارت‌اند از:

  • سرور داخلی و امن
  • اطلاع از واردشدن ضربه به خودرو
  • اطلاع از روشن‌شدن یا حرکت خودرو
  • قابلیت نمایش سوخت خودرو
  • امکان دیدن مسیر حرکت خودرو روی نقشه
  • باز و بسته‌شدن درب خودرو با موبایل
  • اطلاع از سرقت خودرو و موقعیت جغرافیایی آن
  • قابلیت متوقف کردن خودرو مسروقه
  • امکان نظارت دقیق و لحظه‌ای روی وسیله نقلیه با تلفن همراه
  • امکان شنود داخل کابین خودرو ازطریق میکروفن داخل ردیاب خودرو
  • مدیریت زمانی و دقیق برای ارگان‌های حمل‌ونقل عمومی مانند تاکسی و اتوبوس‌رانی

 

محل نصب ردیاب های خودرو

محل نصب انواع مختلف ردیاب خودرو به نوع ردیاب بستگی دارد. ردیاب‌های فندکی تنها به پورت فندکی خودرو متصل می‌شوند و ردیاب‌های دیاگ نیز به پورت OBD-II که در زیر فرمان و سمت راست راننده قرار دارد متصل می‌شوند. ردیاب‌های آهن‌ربایی که به بخش‌های فلزی خودرو متصل می‌شوند و می‌تواند بخش‌هایی دور از دسترس سارقان باشد. درنتیجه امنیت آن‌ها بالا است.

ردیاب‌های غیر شارژی به دلیل نیاز به برق خودرو در بخش‌های مختلف مانند زیر سپر جلو و سپر عقب، کنار بلندگو خودرو، داخل صندلی‌ها، داخل چراغ‌ترمز یا زیر سپر جلو و سپر عقب نصب می‌شوند.

نکات مهم هنگام خرید دستگاه ردیاب

هنگام خرید دستگاه ردیاب خودرو باید محصولی کاربردی با امنیت و کارایی بالا خریداری کنیم. نکاتی که هنگام خرید باید آن‌ها را در نظر گرفت عبارت‌اند از:

  • برند دستگاه ردیاب
  • کیفیت ساخت
  • طول زمان گارانتی
  • پشتیبانی حرفه‌ای
  • نوع دستگاه ردیاب
  • سرور داخلی قوی و مطمئن

شرکت تلتونیکا از برترین برندهای وارد کننده انواع ردیاب خودرو است که از جدیدترین فناوری‌های روز دنیا در محصولات خود استفاده می‌کند. پشتیبانی و خدمات پس از فروش از دیگر ویژگی‌های تلتونیکا است.

 

جمع‌بندی

دنیای فناوری مملو از شگفتی است که در هر لحظه ابزار و خدمات جدیدی به جامعه بشر عرضه می‌کند. ردیاب خودرو از جمله شگفتی‌های خلاقانه دنیای تکنولوژی است که با نصب آن روی خودرو امنیت آن را افزایش می‌دهد. با نصب این قطعه سخت‌افزاری کوچک روی وسیله نقلیه می‌توان از موقعیت مکانی آن در هر لحظه مطلع شد.

روش کار این دستگاه به این صورت است که GPS دستگاه ردیاب خودرو به ماهواره‌های جی‌پی‌اس که همواره به‌دور زمین می‌چرخند، متصل می‌شود. این دستگاه، امواج ارسالی از چند ماهواره را دریافت کرده و با استفاده از آن‌ها طول و عرض جغرافیایی، زمان و حتی ارتفاع را مشخص می‌کند.

برند تلتونیکا برندی جهانی و شناخته شده در زمینه ردیاب خودرو است که توسط وب‌سایت تلتونیکا وارد می‌شود. این مجموعه باهدف جلب رضایت مشتری و افزایش اعتماد باکیفیت‌ترین محصول را تهیه و در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. تلتونیکا دارای پشتیبانی مستمر بوده و از بروز اختلالات احتمالی جلوگیری می‌کند.کلمه کلیدی: ردیاب خودرو 

 

 

ردیاب خودرو چیست؟ چرا باید از ردیاب استفاده کرد؟

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟