برگزاری بیست و هشتمین روز ملی صادرات با حضور رئیس‌جمهور

معاون وزیر صمت در نشست خبری خود به تشریح جزئیات بیست و هشتمین مراسم روز ملی صادرات پرداخت و از حضور رئیس‌جمهور دولت چهاردهم در این رویداد مهم که با هدف حمایت از صادرکنندگان و تقدیر از دستاوردهای آن‌ها در توسعه بازارهای صادراتی کشور، برنامه‌ریزی شده است، خبر داد.
برگزاری بیست و هشتمین روز ملی صادرات با حضور رئیس‌جمهور

به گزارش شماواقتصاد: دکتر دهقان دهنوی، رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، گفت: این مراسم به عنوان یکی از بزرگترین رویدادهای اقتصادی کشور، در تاریخ 29 مهرماه 1402 با حضور رئیس‌جمهور محترم و جمعی از مسئولان دولتی و خصوصی برگزار خواهد شد. هدف این مراسم تشویق صادرکنندگان و ایجاد فضای انگیزشی برای توسعه بیشتر بازارهای صادراتی کشور است.

حمایت دولت از صادرکنندگان

دیگران چه می خوانند:

دهقان دهنوی در این نشست خبری تأکید کرد: حمایت‌های دولت از صادرکنندگان بر اساس فرآیندهای مدون و دستورالعمل‌های تدوین شده در سازمان توسعه تجارت انجام می‌شود.  کمیته‌ای متشکل از نمایندگان بخش‌های دولتی و خصوصی، به ویژه اتاق ایران، مسئولیت نظارت بر این فرآیند را بر عهده دارند. از سال گذشته، فرآیند تدوین شاخص‌های ارزیابی برای انتخاب صادرکنندگان نمونه آغاز شده است.

ارزیابی صادرکنندگان در 50 گروه کالایی و فناورانه

به گفته معاون وزیر صمت، در این مراسم صادرکنندگان نمونه در 40 گروه کالایی و 5 گروه فناورانه خدمات ارزیابی می‌شوند که در مجموع 50 گروه را شامل می‌شود. از 449 شرکت متقاضی، 387 شرکت در گروه کالا و 112 شرکت در گروه فناورانه قرار دارند. ارزیابی این متقاضیان از تاریخ 16 مهرماه آغاز شده و قرار است که در نهایت، صادرکنندگان نمونه در روز 29 مهرماه معرفی شوند.

بخش‌های ویژه در مراسم

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، تصریح کرد: در بیست و هشتمین روز ملی صادرات، علاوه بر انتخاب یک صادرکننده نمونه از هر گروه، سه بخش ویژه نیز برای تقدیر از شرکت‌هایی که در زمینه‌های خاص فعالیت‌های برجسته‌ای داشته‌اند در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: تقدیرکنندگان در سه بخش ویژه عبارتند از : شرکتی که بالاترین رشد صادرات را داشته باشد. شرکتی که بهترین عملکرد را در رفع تعهدات ارزی داشته باشد. صادرکنندگانی که در پنج دوره موفق به کسب عنوان نمونه شده‌اند، مدال افتخار دریافت خواهند کرد.

آمار صادرات و واردات در سال 1402

دکتر دهقان دهنوی در ادامه به ارائه آمار صادرات و واردات کشور در سال 1402 پرداخت و گفت: صادرات غیرنفتی ایران در این سال به 49.3 میلیارد دلار رسید که از لحاظ وزن 9.8 درصد افزایش و از لحاظ ارزش 8 درصد کاهش یافته است. همچنین واردات کشور در این مدت به 66.2 میلیارد دلار رسید که از نظر وزن 4.4 درصد و از نظر ارزش 9.8 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به مشکلات ناشی از کاهش قیمت‌های جهانی و افت صادرات گاز ، تأکید کرد: این مسائل تأثیر مستقیمی بر عملکرد صادرکنندگان داشته است. همچنین، صادرات مواد خام و نیمه‌خام به عنوان یک چالش مطرح شده است و نیاز به توسعه زنجیره‌های تولید و سرمایه‌گذاری در تولید کالاهای با ارزش افزوده بیشتر احساس می‌شود.

چالش‌های پیش روی صادرکنندگان

رئیس سازمان توسعه تجارت در ادامه به مشکلات پیش روی صادرکنندگان اشاره کرد و گفت: وضع قوانین و مقررات متعدد و بعضاً متناقض باعث شده است تا صادرکنندگان با محدودیت‌های زیادی مواجه شوند.

دکتر دهقان دهنوی تاکید کرد: جلسات کارشناسی برای حل این مشکلات به صورت منظم برگزار خواهد شد تا بهبود شرایط برای صادرکنندگان فراهم شود.

تأکید بر نقش صادرکنندگان در توسعه اقتصادی

وی در پایان این نشست خبری اظهار داشت: مراسم روز ملی صادرات با هدف تقدیر از تلاش‌های صادرکنندگان برگزار می‌شود و این رویداد نه تنها به توسعه اقتصادی کشور کمک می‌کند، بلکه نمادی از تلاش‌های بخش خصوصی در عرصه جهانی است.




لیلا احمدی افشار

برگزاری بیست و هشتمین روز ملی صادرات با حضور رئیس‌جمهور

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟