پیش بینی قیمت ورق آهن توسط آهن باکس

پیش بینی قیمت ورق آهن توسط آهن باکس
پیش بینی قیمت ورق آهن توسط آهن باکس

این مطلب توسط کارشناسان فروش آهن باکس تدوین شده و به پیش بینی قیمت ورق فولادی در بازار ایران پرداخته است. مواردی از قبیل عوامل موثر بر قیمت انواع ورق رنگی، روغنی و سیاه در ماه های پیش رو سال 1402 مورد بررسی قرار گرفته.

از آنجا که محصولات و مقاطع فولادی متنوعی با استفاده از انواع ورق آهن تولید می شود، اهمیت اطلاع از آینده قیمتی این محصول برای صنعتگران از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

دیگران چه می خوانند:

برای تحلیل و آنالیز نرخ کویل (رول) در آینده کوتاه مدت لازم است تا ابتدا به بررسی مواد اولیه مورد استفاده در تولید این محصول که کارخانه هایی مانند فولاد مبارکه اصفهان؛ فولاد اکسین و کاویان که از برترین برندهای بازار اهن ایران به حساب می آیند، برای تامین آن ها می بایست هزینه هایی را پرداخت نمایند بپردازیم.

ورقهای سیاه در استانداردهای ST37 و ST52 موجود هستند که قیمت این نوع از ورق آهن با سایر انواع این مقطع فولادی متفاوت می باشد که بسته به کاربرد آن ارزان یا گران تر هستند.

 

چه عواملی بر قیمت ورق تاثیر می گذارد

همانند نرخ سایر کالاهای غیر فولادی که از عوامل مختلفی تاثیر می گیرند، ورق های فولادی نیز تحت تاثیر چند عامل اساسی که در ادامه در مورد آن ها صحبت می کنیم، دستخوش نوسان افزایش یا کاهش می یابد.

 

نرخ مواد اولیه تولید انواع ورق

شناخت مواد اولیه می تواند به تحلیل ما در مورد یک محصول که در اینجا هدف ما ورق آهن می باشد کمک شایانی نماید. در تولید این محصول مواد اولیه ای چون سنگ آهن و تختال که نرخ آنها بر پایه نرخ جهانی تعیین می گردد مورد استفاده قرار می گیرد.

در هر بازاری میزان عرضه و تقاضا اولین عامل در کاهش یا افزایش قیمت یک محصول است و در ایران در کنار این گزینه، قیمت ارز و میزان تقاضای داخلی در حجم واردات مواد اولیه تاثیر گذاشته و در نهایت منجر به نوسانات نرخ این دست از محصولات خواهد شد.

 

شاخص های تولید کارخانه های تولید ورق

تولید امری است هزینه بر و قیمت محصول نهایی با احتساب این هزینه ها محاسبه می گردد. در تولید ورق هزینه های مختلفی از حمل و نقل گرفته تا حقوق و دستمزد نیروی انسانی، هزینه حامل های انرژی و هزینه های استهلاک دستگاه های خطوط تولید انواع ورق آهن همگی بر قیمت این مقطع پرکاربرد فولادی تاثیر گذار هستند.

 

سایر موارد تاثیر گذار بر قیمت ورق

در برهه هایی از زمان ممکن است به دلیل اتفاقاتی در صنایع مختلفی چون خودرو سازی، کشتی سازی و عمران، میزان تقاضا برای ورق های آهنی افزایش یابد و به دلیل کمبود کالا در انبار کارخانه ها و شرکت های بازرگانی آهن فروشی، عرضه پاسخگوی تقاضا نباشد و تا حل این معضل به صورت موقت شاهد افزایش قیمت ورق در بازار باشیم.

نرخنامه حمل و نقل جاده ای به صورت سالانه و به نسبت درصد تورم و همچنین میزان افزایش نرخ گازوئیل به روز رسانی می شود. این موضوع قادر است تا قیمت ورق را و سایر اهن آلات صنعتی و ساختمانی را افزایش دهد.

نرخ دلار در ایران وابستگی زیادی به عوامل متعددی دارد. برای مثال در جنگ اخیر رژیم کودک کش و مقاومت فلسطین به یکباره شاهد افزایش نرخ دلار بودیم. این افزایش تاثیر خود را به مرور در بازار اهن نشان داد.

 

احتمال افزایش قیمت ورق

طبق اعلام کارشناس سایت آهن باکس، روند قیمت دلار به گونه ایست که در پایان سال می تواند به سقف تاریخی جدیدی برسد. البته این پیش بینی قابل استناد نیست و صرفا با توجه به احتمالات موجود بیان شده.

در صورت بروز چنین اتفاقی نه تنها شاهد افزایش قیمت انواع ورق اهن در بازار ایران، بلکه تاثیر ان بر سایر بازارها را می توان بصورت محسوس مشاهده نمود.

 

مهدی رشیدی کارشناس فروش سایت آهن باکس و شرکت فرداد تجارت آهن اسپادانا عنوان داشت، در تابستان امسال به دلیل مدیریت انرژی که توسط دولت صورت گرفت و منجر به کاهش تولید کارخانجات بزرگی چون فولاد مبارکه اصفهان و اکسین اهواز شد، انتظار می رود آثار این موضوع در ماه های انتهایی سال 1402 در بازار نمایان شود.

آقای رشیدی در ادامه کاهش عرضه را عاملی برای رشد احتمالی بهای ورق آهن بیان نمود و افزود، نرخ دلار در کنار این موضوع می تواند رشد چشم گیر نرخ آینده ورق را به همراه داشته باشد!

در مورد سایر انواع ورق مانند گالوانیزه، رنگی و روغنی کلیه توضیحات این مطلب قابل بسط دادن بوده و طبق گفته های این کارشناس می توان انتظار افزایش قیمت برای این نوع از ورق های فولادی را نیز داشت.

 

محدوده احتمالی افزایش قیمت ورق

طبق برآوردهای صورت گرفته، یک محدوده قیمتی ما بین 9000 ریال تا 35000 ریال به ازای هر کیلو ورق آهن مورد انتظار است. این میزان در ورق های روغنی و رنگی می تواند رقمی بین 18000 تا 70000 ریال را تجربه کند.

برندهای برتر ورق سیاه در ایران

طبق اعلام تحلیل گران شرکت فرداد تجارت آهن اسپادانا، ایران رتبه دهم جهان در تولید فولاد را در اختیار دارد و ورق سیاه ایرانی از با کیفیت ترین انواع این محصول در بین مشتریان خارجی می باشد.

خریداران این محصول فولادی چه در داخل کشور و چه در بازارهای صادراتی و فرامرزی عمدتا مشتری ورق سیاه کارخانجات فولاد مبارکه اصفهان، فولاد اکسین و کاویان اهواز که هر دو این کارخانه ها در استان خوزستان احداث شده هستند.

با توجه به توضیحات داده شده و همچنین معرفی سه کارخانه برتر تولید کننده ورق در ایران می توان این سه کارخانه را بعنوان بازیگران اصلی بازار اهن در کشورمان دانست به شکلی که قیمت روز ورق های این 3 برند، تاثیر بسزایی در سایر مقاطع اهنی در پی خواهد داشت.

 

بازار خودروهای داخلی تحت تاثیر قیمت ورق

در این مطلب عنوان داشتیم که صنعت خودرو سازی یکی از بزرگترین صنایع مصرف کننده ورق آهن می باشد. بدنه خودروهای داخلی تولید شده در کارخانه های سایپا و ایران خودرو تماما با استفاده از محصولات ایرانی تولید می شود.

درب های قسمت های مختلف خودرو مانند درب سرنشین ها، درب عقب، درب موتور و بخش های دیگر در خودرو همگی با استفاده از انواع ورق رنگی، روغنی، گالوانیزه و سیاه و توسط قالب های مخصوص تولید می شوند. این موضوع نه تنها در مورد بدنه خودرو صادق است، بلکه انواع قطعات خودرو را نیز شامل می شود.

 

استان چهارمحال و بختیاری سردمدار تولید ورق خودرو می باشد و کارخانه ورق خودرو شهرکرد را در خود جای داده است. تمامی عوامل اشاره شده در پاراگراف های قبلی در مورد محصولات کارخانه ورق خودرو شهرکرد نیز صد می کند.

پس می توان انتظار داشت که در صورت افزایش احتمالی قیمت ورق اهن در ماه های اتی و انتهایی سال 1402، به اصطلاح مجدد قیمت ها در بازار خودروهای داخلی و در راستای اخذ مجوز افزایش قیمت از وزارت صمت (صنعت معدن تجارت) منجر و شاهد رشد نرخ خودروهایی مانند تیبا، تارا و انواع دنا باشیم.

 

آینده قیمت ورق در بلند مدت

کلیات این مطلب گویای همه زوایای بازار اهن در زمینه کاهش یا افزایش احتمالی ورق آهن بر اساس آمار و شاخص های ارائه شده می باشد. اما اگر بخواهیم بعنوان یک نتیجه گیری کلی آینده قیمت ورق را در بلند مدت (مثلا یک بازه 1 ساله) پیش بینی کنیم، می توان احتمالات زیر را در نظر گرفت:

  • افزایش نرخ جهانی سنگ آهن می تواند به افزایش قیمت ورق در ایران منجر شود.
  • لمس قله تاریخی توسط دلار، می تواند نرخ انواع ورق را تحت تاثیر قرار دهد.
  • خودروسازان گوش به زنگ اعلام نرخ پایه ورق در بورس کالای ایران هستند و به محض مشاهده رقم های افزایشی، احتمالا قیمت خودروهای تولید داخل را افزایش دهند.

همچنین طبق اظهارات کارشناس سایت آهن باکس، تحلیل های انجام شده بیانگر رشد 9000 ریالی تا 35000 ریالی در ماه های منتهی به سال 1402 برای ورق سیاه خواهد بود که این رقم در مورد سایر ورق های از جنس گالوانیزه، رنگی و روغنی ممکن است تا دو برابر اتفاق بیفتد.

 

پیش بینی قیمت ورق آهن توسط آهن باکس

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟