تاثیر اتفاقات اخیر در خاورمیانه بر روی قیمت آهن آلات از جمله تیرآهن

تاثیر اتفاقات اخیر در خاورمیانه بر روی قیمت آهن آلات از جمله تیرآهن
تاثیر اتفاقات اخیر در خاورمیانه بر روی قیمت آهن آلات از جمله تیرآهن

شاید به نظر برسد که گستردگی و اهمیت جنگ حماس و اسرائیل در بازارهای مختلف جهان به آن صورتی که باید تاثیر گذار نبوده است و همه چیز به ادامه جنگ و ورود کشورهای بزرگ‌تر بستگی دارد؛ اما نباید نادیده گرفت که در این وضعیت نیز حساسیت در بازار فولاد و نفت افزایش یافته و این شرایط در طولانی مدت و با گسترش درگیری‌ها پایدار نخواهد بود.

 

دیگران چه می خوانند:

تنش‌های نوار غزه بر بازارهای جهانی چه تاثیری دارد؟

با توجه به شرایط منطقه به نظر می‌رسد جز نتانیاهو هیچ یک از بازیگران اصلی منطقه از جمله کشورهای عربی، اروپا و آمریکا خواهان گسترش درگیری و فرامنطقه‌ای شدن آن نیستند. کنترل کشورها و تلاش برای جلوگیری از گسترش جنگ باعث شده است که بازارهای جهانی مانند نفت و گاز و قیمت فولاد و آهن واکنش خاصی نشان ندهند. با این حال همه این مسائل به عدم گسترش جنگ بستگی دارد و به نظر می‌رسد منطقه بر روی یک گسل قرار دارد و با کمترین خطای محاسباتی می‌تواند تمام بازارهای جهان را تحت تاثیر قرار دهد.

 

جنگ حماس چگونه می‌تواند بر نرخ دلار و قیمت آهن آلات در ایران تاثیر بگذارد؟

 

یکی از پارامترهای مهم تاثیرگذار بر قیمت آهن آلات و مقاطع فولادی، نرخ ارز و دلار است. بازار ارز ایران از روز شروع تنش در نوار غزه واکنش نشان داده و قیمت آن به میزان 2 الی 3 هزار تومان افزایش یافته است.

در حال حاضر بازار آهن ایران به این نوسانات دلار واکنش محسوسی نشان نداده و ممکن است یکی از دلایل اصلی آن را رشد جهانی قیمت دلار و رکود در بازار آهن و عدم رونق در صنایع مصرف‌کننده مقاطع فولادی تشکیل دهد. در واقع صنعت مسکن شاهد کاهش سرمایه‌گذاری و حداقل سطح ساخت‌وساز در دوران اخیر بوده است. اما با افزایش درگیری‌ها در منطقه، امکان نوسانات بیش‌تر قیمت دلار وجود خواهد داشت و شوک تورمی ناشی از آن بازار داخلی را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد. در نتیجه قیمت تیرآهن و دیگر قطعات فولادی به تبع این وضعیت رشد خواهد کرد و در پی آن بازار آهن و سایر بازارها را درگیر رکودی سنگین می‌کند.

 

ورود دیگر کشورها در جنگ حماس و روسیه می‌تواند بر نوسان قیمت قطعات فولادی اثر داشته باشد؟

در طی مدتی که تحریم‌های روسیه گسترش یافته، این کشور به بازار آهن خاورمیانه وارد شده و قیمت محصولات فولادی در منطقه را تحت تاثیر قرار داده است. همچنین اسرائیل که یکی از مشتریان فولاد ترکیه و روسیه است با کاهش تقاضای فولاد احتمالا به ورود بیشتر ترکیه و روسیه به بازار آهن منطقه کمک خواهد کرد. ورود تولیدکنندگان فولاد این دو کشور منجر به کاهش عرضه محصولات فولادی برای کارخانه‌های ایرانی مانند فولاد مبارکه و تیرآهن ذوب آهن اصفهان خواهد شد. با این حال این وضعیت ممکن است در یک دوره کوتاه با وجود رکود در بازار داخلی، منجر به افزایش عرضه داخلی و کاهش قیمت این قطعات شود.

 

تغییر قیمت نفت به دلیل حمله به فلسطین می‌تواند بر قیمت قطعات فولادی تاثیر بگذارد؟

 

شاید قیمت نفت مهم‌ترین دلیل برای تلاش کشورهای غربی و منطقه‌ای در کنترل این جنگ باشد. چرا که با ورود هر یک از کشورهای منطقه به جنگ، تامین نفت مختل شده و این موضوع منجر به افزایش قیمت نفت و تاثیر قابل توجهی بر اقتصاد جهان می‌شود. با گسترش جنگ حماس و اسرائیل در منطقه خاورمیانه، صادرات نفت ایران کاهش یافته و قیمت نفت در سراسر جهان افزایش پیدا می‌کند.

افزایش قیمت نفت می‌تواند به چندین روش بر قیمت قطعات فولادی تاثیر بگذارد. در نگاه اول با کاهش درآمد نفتی ایران، رشد تورم قیمت‌ها در بازارهای داخلی و افزایش قیمت محصولات فولادی قابل مشاهده است. همچنین افزایش قیمت نفت به معنای افزایش قیمت سوخت جهانی و در نتیجه افزایش هزینه حمل و نقل بوده که منجر به اخلال در زنجیره تامین و افزایش هزینه تولید آهن و محصولات فولادی می‌شود. بدون شک در صورت گسترش جنگ و تاثیر آن بر کشورهای نفتی، آینده اقتصاد کشور تحت تاثیر قرار می گیرد.

 

جمع بندی

به دلیل آنکه جنگ حماس و اسرائیل می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر نوسانات قیمت قطعات فولادی بازار داخلی و خارجی داشته باشد، تحلیل و بررسی آن بسیار حائز اهمیت است. گسترش جنگ منجر به افزایش نرخ نفت و ارز دلار خواهد شد که این امر باعث رشد تورم قیمت محصولات فولادی در جهان و ایران می شود و در نهایت می‌تواند منجر به رکود در اقتصاد کشورهای منطقه و جهان گردد.

اگر شما نیز به دلیل شغل و یا علاقه‌تان تمایل دارید که از قیمت آهن و دیگر قطعات فولادی مطلع شوید می‌توانید به وبسایت پیوان به آدرس https://pivan.co/ به عنوان یکی از بهترین تامین‌کنندگان محصولات فولادی و یک منبع بسیار معتبر سر بزنید. 

 

تاثیر اتفاقات اخیر در خاورمیانه بر روی قیمت آهن آلات از جمله تیرآهن

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟