معرفی جاذبه‌های شیراز: از تخت‌جمشید تا حافظیه

شیراز شهری جذاب و دیدنی با جاذبه‌های تاریخی متعدد است. قدم‌زدن در باغ‌های ایرانی این شهر لذت سفر کردن را برایتان دو چندان می‌کند. اگر تاکنون به این شهر جذاب سفر نکرده باشید که البته بعید است، یا اگر می‌خواهید این شهر را به شکل دیگری بگردید و با جاذبه‌های گردشگری آن بیشتر آشنا شوید، این مقاله را از دست ندهید.
معرفی جاذبه‌های شیراز: از تخت‌جمشید تا حافظیه

شیراز شهری جذاب و دیدنی با جاذبه‌های تاریخی متعدد است. قدم‌زدن در باغ‌های ایرانی این شهر لذت سفر کردن را برایتان دو چندان می‌کند. اگر تاکنون به این شهر جذاب سفر نکرده باشید که البته بعید است، یا اگر می‌خواهید این شهر را به شکل دیگری بگردید و با جاذبه‌های گردشگری آن بیشتر آشنا شوید، این مقاله را از دست ندهید.

تخت جمشید

یکی از باشکوه‌ترین جاذبه‌های تاریخی که می‌توانید در سفر به شیراز از آن بازدید کنید، تخت‌جمشید است. تخت‌جمشید یادگاری از امپراتوری هخامنشیان از 2500 سال پیش است. این سازه باشکوه یک سند تاریخی مهم، نه‌تنها برای ایرانیان، بلکه برای تاریخ جهان به حساب می‌آید. اگر اهل تاریخ و بازدید از آثار تاریخی هستید، این سازه دیدنی و جذاب را از دست ندهید.

دیگران چه می خوانند:

C:\Users\meysam\Desktop\Perspolis_Shiraz.jpg

پاسارگاد

یکی دیگر از سازه­های تاریخی جذاب که درواقع مجموعه‌ای از آثار تاریخی را در دل خود جای‌داده است، پاسارگاد است. در این مجموعه انواعی از آثار تاریخی زیر وجود دارد:

  • آرامگاه کوروش بزرگ
  • آرامگاه کمبوجیه
  • کاخ دروازه
  • پاسارگاد
  • ساختارهای دفاعی تل تخت و مجموعه‌ای از آثار دیگر

مجموعه میراث جهانی پاسارگاد جزء آثار تاریخی ایران در لیست میراث جهانی یونسکو است.

باغ ارم شیراز

یکی از دلایلی که گردشگران با خرید بلیط قطار رجا یا دیگر شرکت­های ریلی راهی شهر شیراز می‌شوند، بازدید از باغ‌های ایرانی این شهر است. یکی از جذاب‌ترینِ این باغ‌ها، باغ ارم شیراز است. زیبایی‌ها و جذابیت‌های این باغ به‌قدری است که در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. از هنر کاشی‌کاری در عمارت اصلی باغ گرفته تا حوض و درختان سرسبز و دیدنی آن شما را وارد یک بهشت ساخته‌شده بر روی زمین می‌کند. باغ ارم شیراز در میدان ارم، بلوار ارم قرار دارد و از ساعت 8 صبح تا 08:30 شب می‌توانید به آن مراجعه کنید.

باغ جهان‌نما

یکی دیگر از باغ‌های جذاب شهر شیراز باغ جهان­نما نام دارد. این باغ بعد از دروازه قرآن قرار گرفته است. بعد از آن می‌توانید با 15 دقیقه پیاده‌روی به سراغ جاذبة دیگر شهر شیراز نظیر آرامگاه حافظ بروید. در این باغ جذاب انواعی از درختان کاج، سرو و نارنج قرار گرفته است. عمارت کلاه فرنگی این باغ که یک ساز 8 ضلعی است، در قلب آن قرار دارد. این عمارت اکنون تبدیل به موزه شده است.

برای بازدید از باغ جهان‌نما باید به چهارراه حافظیه، خیابان حافظ بروید. از ساعت 7:30 صبح تا 8:30 دقیقه شب می‌توانید از این جاذبه دیدن کنید.

حافظیه

بعید است که نام حافظ را تابه‌حال نشنیده باشید. حافظ بخش جدایی‌ناپذیر از فرهنگ حال حاضر زندگی ما ایرانیان به حساب می‌آید. از فروش فال حافظ توسط کودکان دست‌فروش گرفته تا قرار دادن کتاب آن بر روی سفره هفت‌سین؛ حافظ را به شخصیت ماندگار در فرهنگ ما ایرانیان تبدیل کرده است.

حیف است که به شهر شیراز سفر کنید و به سراغ بازدید از آرامگاه این شخصیت منحصربه‌فرد نروید. بنای کنونی آرامگاه حافظ در دوران پهلوی و بر اساس طرحی از یک معمار معروف فرانسوی به نام «آندره گدار» ساخته‌شده است. هنر گچ‌کاری و کاشی‌کاری این آرامگاه برایتان جذاب خواهد بود. در اطراف آرامگاه نیز درختان و گل‌های رنگارنگی کاشته شده است تا فضای مقبره این شاعر نامدار کاملاً شاعرانه شود.

از ساعت 08:30 صبح تا 10:30 شب می‌توانید به آدرس آرامگاه حافظیه واقع در بلوار آزادی، مابین چهارراه حافظیه و چهارراه ادبیات مراجعه کنید.

مسجد نصیرالملک

اگر می­خواهید عکس‌های جذابی را در سفرتان به شهر شیراز بیندازید، حتماً به مسجد نصیرالملک بروید. از حدود ساعت 12 ظهر تا بعدازظهر می‌توانید به داخل این مسجد بروید و محو زیبایی‌های پنجره‌های رنگارنگ این مسجد شوید. زمانی که نور خورشید از این پنجره‌ها عبور می‌کند، منظره بسیار جذابی را ایجاد می‌کند. بعید است عکاس باشید و با دیدن این منظره دوربینتان را از جلوی چشمانتان دور کنید.

C:\Users\meysam\Desktop\Nasirolmolk_mosque.jpg

علاوه بر هنر شیشه‌کاری در این مسجد، می‌توانید کاشی‌کاری‌های جذاب و دیدنی آن را مشاهده کنید. این مسجد گنبد ندارد. هرساله گردشگران زیادی برای بازدید از زیبایی‌های این مسجد راهی شهر شیراز می‌شوند.

اگر شما نیز می‌خواهید در هنگام خرید بلیط قطار شیراز تهران و بازگشت به شهر محل اقامتتان، عکس‌های جذابی از شهر شیراز را داشته باشید، حتماً به مسجد نصیرالملک واقع در محله گود عربان، جنوب خیابان لطفعلی‌خان زند، نرسیده به بلوار زینبیه مراجعه کنید. این مسجد از ساعت 7 صبح تا 5 بعدازظهر باز است.

بازار وکیل

بازار وکیل به دستور کریم‌خان زند در شهر شیراز ساخته شد و جزوی از مجموعه وکیل به‌حساب می‌آید. این بازار در زمان خود مرکز تجاری مهم شهر به‌حساب می‌آمد و اکنون نیز یکی از مراکز خریدوفروش مهم در شهر شیراز است.

اگر دوست دارید از بناهای تاریخی شیراز بازدید کنید و بازارگردی برایتان جذاب است، بازار وکیل را از دست ندهید. در این بازار می‌توانید انواعی از سوغاتی­های شهر شیراز، از خوراکی‌های جذابی نظیر مسقطی و نان برنجی گرفته تا فرش‌های دست‌بافت، گلیم و گبه را خریداری کنید. بازار وکیل در خیابان لطفعلی خان زند، جنوب شرقی میدان شهرداری قرار گرفته است.

حمام وکیل

یکی دیگر از بخش‌های مجموعه تاریخی وکیل، حمام آن است. این حمام نیز به دستور کریم‌خان زند در دوران زندیه ساخته شده است. معماری جذاب این حمام یادآور شکوه هنر در دوران‌های گذشته ایران است. برای تزیین فضای داخلی آن از آهک بری و نگارگری استفاده شده است. معماری آن نیز به‌گونه‌ای است که مانع خروج گرما و ورود سرما به این حمام می‌شود.

مسجد وکیل

یکی دیگر از بخش‌های مجموعه وکیل، مسجد وکیل است. این مسجد در کنار دیگر سازه‌های مجموعه وکیل قرار گرفته است. هنر کاشی‌کاری و گچ‌کاری این مسجد هوش از سرتان می‌برد. از جمله بخش‌های مسجد وکیل می‌توان به حیات، دالان، ایوان شمالی و جنوبی، شبستان جنوبی و شرقی، محراب، طاق نما و سردر ورودی آن اشاره کرد.

آب‌انبار وکیل

حیف است که از مسجد، حمام و بازار وکیل دیدن کنید؛ ولی به دیدن آب‌انبار وکیل نروید. این آب انبار نیز در زمان زندیه و به دستور کریم‌خان زند ساخته شده است. این آب انبار اکنون تبدیل به موزه آب شده است. برای دیدن آن باید به شرق میدان شهدا، انتهای خیابان طالقانی، بعد از زیرگذر زند، حوالی پارک ابوذر بروید.

با ورود به این آب‌انبار علاوه بر آنکه وارد یک فضای سنتی جذاب و خنک می‌شوید، می‌توانید چگونگی مهندسی آب توسط مردمان گذشته را نیز در موزه آن مشاهده کنید.

جاذبه‌های گردشگری شهر شیراز محدود به این موارد نمی‌شود و در ادامه می‌توانید نام برخی از جاذبه‌های دیگر این شهر را مشاهده کنید:

  • خانه زینت الملک
  • ارگ کریم‌خان
  • مدرسه خان
  • مسجد عتیق شیراز
  • عمارت شاپوری
  • بازار مسگرها
  • شاه‌چراغ
  • دروازه قرآن
  • سعدی
  • آرامگاه خواجوی کرمانی

چگونه به شیراز سفر کنیم؟

برای سفر به شهر شیراز می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید. اگر می‌خواهید با هواپیما به شیراز بروید و در هتل اقامت کنید، خرید تورهای گردشگری شیراز برای شما مناسب است. در برنامه سفر این تورها بلیط هواپیمای رفت‌وبرگشت، رزرو هتل و ترانسفر فرودگاهی در نظر گرفته شده است.

اگر می‌خواهید در هزینه‌های سفر خود صرفه‌جویی کنید، می‌توانید از طریق لینک https://safarmarket.com/trains به سراغ خرید بلیط قطار شیراز که توسط انواع شرکت‌های ریلی ارائه می‌شود، بروید. راه‌حل دیگر برای شما خرید بلیط اتوبوس است. اگر حوصله رانندگی دارید و وسیله نقلیه مناسبی در اختیار دارید و می‌خواهید در شهر شیراز با خودروی خودتان به گشت‌وگذار بپردازید، می‌توانید با خودروتان به شهر شیراز سفر کنید.

در شهر شیراز می‌توانید انواعی از هتل‌های سنتی، اقامتگاه بوم‌گردی و همچنین هتل‌های چند ستاره را برای اقامت انتخاب کنید.

جمع‌بندی

شهر شیراز یکی از جذاب‌ترین و توریستی‌ترین شهرهای ایران است. جاذبه‌های تاریخی این شهر، از تخت‌جمشید و پاسارگاد گرفته تا حافظیه و باغ‌های ایرانی آن نظر هر تاریخ دوست و علاقه‌مند به معماری را جلب می‌کند. امیدواریم اطلاعات این مقاله به شما کمک کند تا بتوانید برای بازدید از جاذبه­های دیدنی شیراز برنامه‌ریزی درستی داشته باشید.

معرفی جاذبه‌های شیراز: از تخت‌جمشید تا حافظیه

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟