برای سرمایه گذاری کدام یک از انواع طلا بهتر است؟

در شرایط امروزی و با وجود تورم افسار گسیخته، همه ما به دنبال راهی هستیم تا ارزش دارایی‌های خود را حفظ کنیم. از گذشته تا کنون خرید طلا به عنوان یکی از راه‌های سرمایه گذاری و حفظ ارزش دارایی‌ها به شمار می‌رود. حتی سرمایه گذاران بزرگ نیز طلا را یک سپر مقاوم در برابر بحران‌های اقتصادی و تورمی که همه ما تجربشان کردیم، می‌نامند و آن را خریداری می‌کنند. اما عده زیادی هنوز بر این باورند که خرید و فروش طلا دانش خاصی نیاز ندارد و همه افراد می‌توانند این کار را انجام دهند.
برای سرمایه گذاری کدام یک از انواع طلا بهتر است؟

در شرایط امروزی و با وجود تورم افسار گسیخته، همه ما به دنبال راهی هستیم تا ارزش دارایی‌های خود را حفظ کنیم. از گذشته تا کنون خرید طلا به عنوان یکی از راه‌های سرمایه گذاری و حفظ ارزش دارایی‌ها به شمار می‌رود. حتی سرمایه گذاران بزرگ نیز طلا را یک سپر مقاوم در برابر بحران‌های اقتصادی و تورمی که همه ما تجربشان کردیم، می‌نامند و آن را خریداری می‌کنند. اما عده زیادی هنوز بر این باورند که خرید و فروش طلا دانش خاصی نیاز ندارد و همه افراد می‌توانند این کار را انجام دهند.

موضوعی که در این میان جالب توجه این است که هر نوع طلایی مناسب سرمایه گذاری نیست. هر فردی جهت سرمایه گذاری درست باید با انواع طلا آشنا باشد و مزایا و معایب خرید و فروش هر کدام از انواع طلا را بداند تا بتواند به درستی ارزش دارایی‌های خود را حفظ کند. در این مطلب به بررسی پاسخ سوال "برای سرمایه گذاری کدام یک از انواع طلا بهتر است؟" می‌پردازیم.

دیگران چه می خوانند:

انواع روش‌های سرمایه گذاری در طلا

این روش نیاز به دانش خاصی ندارد و تنها کافیست با مراجعه به سامانه‌های خرید و فروش طلا به صورت آنلاین یا طلافروشی‌ها سطح شهرتان خرید خود را متناسب با بودجه خود انجام دهید و سرمایه گذاری خود را آغاز کنید. با این حال یکی از معایبی که در تمام روش‌های سرمایه گذاری فیزیکی طلا تجربه خواهید کرد، این است که تامین امنیت طلای فیزیکی بسیار سخت است.

خرید طلای آب شده برای سرمایه گذاری

اولین راه پیش روی شما، که با هزینه بسیار کم حتی در حد 50 هزار تومن می‌توانید سرمایه گذاری خود را انجام دهید. این روزها سامانه و بسترهای زیادی جهت خرید و فروش طلای آب شده طراحی شده‌اند. در این سامانه‌ها شما می‌توانید طلای آب شده را با اجرت ثابت و کم خریداری کنید. برای مثال این سامانه خرید طلای آب شده را مشاهده کنید: https://tlyn.ir/buying-melted-gold/

فروش هر مقدار طلای آب شده نیز در این سامانه‌ها به قیمت اتحادیه‌ صورت می‌پذیرد. ضمن اینکه طلایی که از طریق این سامانه‌ها خریداری می‌کنید در امنیت کامل هستند و به هیچ عنوان نیاز نیست که طلای آب شده را در خانه یا حتی صندوق‌های امانی نگه دارید.

از طرفی شما برای خرید و فروش طلای آب شده از این سامانه‌ها نیازی به خروج از خانه ندارید و با اینترنت می‌توانید در هر زمان و مکان طلای خود را بخرید یا بفروشید. خرید طلای آب شده، قدرت نقد شوندگی بالایی دارد. یعنی شما هر زمان که بخواهید می‌توانید به قیمت روز طلای خود را بفروشید. هیچ محدودیتی در خرید طلای آب شده ندارید و همچنین هزینه‌ای برای بسته بندی و ضرب پرداخت نخواهید کرد. از سوی دیگر طلای آب شده، سودی نداری و فقط کمیسیون خرید را پرداخت خواهید کرد. ضمن اینکه هر زمان که بخواهید می‌توانید طلای خود را به صورت فیزیکی دریافت کنید. هنگام خرید طلای آب شده، شناسنامه محصول نیز به شما تحویل داده می‌شود. روی این شناسنامه اطلاعات مختلفی نظیر وزن و عیار محصول به صورت کسری درج شده که در صورت کسر وزن طلا و در مخرج عیار آن حک شده است.

سرمایه گذاری در طلای دست دوم یا بدون اجرت

طلای زینتی اگر دست دوم باشد، اجرت ندارد. اما یکی از مشکلاتی که دارد با وجود ارزان بودن، تشخیص تقلبی بودن آن کمی سخت است. همچنین طلای دست دوم با عیار کمتری به فروش می‌رسد. در خرید و فروش این نوع طلا، اجرت از شما کسر نمی‌شود. همچنین شما برای خرید طلای دست دوم هیچ محدودیتی نخواهید داشت. طلای دست دوم، طلایی است که یکبار به طلا فروش فروخته شده و حالا طلافروش آن را به خریداران می‌فروشد. در حقیقت هنگام خرید طلای نو، اجرت آن حساب شده و حالا که برای بار دوم قرار است به فروش برسد، اجرت از آن کسر می‌شود.

سرمایه گذاری در شمش طلا

از دیگر روش‌های سرمایه گذاری، خرید شمش طلاست. شمش به طلای خام و مذابی گفته می‌شود که در قالب‌های استاندارد و مشخص ریخته شده و به صورت وکیوم قابل خرید و فروش است. روی هر شمش، اطلاعاتی نظیر نام شرکت تولید کننده و لوگوی آن، وزن، عیار و کد شناسایی مخصوص جهت جلوگیری از تقلب جک شده است. از مزایای خرید شمش می‌توان به درصدص خلوص بالای آن (24 عیار)، امکان معامله جهانی اشاره کرد. همچنین این شمش‌ها دارای وزن دقیق و ابعاد مشخص هستند. همچنین با استفاده از کد مخصوصی که روی شمش طلا حک شده، امکان تقلب در خرید و فروش نیز بسیار کم است.

با این حال هر روش، معایبی نیز دارد. اجرت ساخت و کارمزد در خرید شمش بسیار بالا است. با سرمایه اندک شما نمی‌توانید شمش طلا بخرید زیرا شمش‌های گرمی اجرت و کارمزد بسیار بالایی دارند. شایان ذکر است که شما نمی‌توانید شمش را به مقدار مورد نیاز بفروشید. در واقع باید در صورت نیاز تمام شمش طلا را بفروشید اما در هنگام فروش طلاهای زینتی یا طلای آب شده می‌توانید هر مقدار را که نیاز دارید بفروشید.

سرمایه گذاری در سکه

سکه طلا، کالایی پر ریسک است و به دلیل تورم افسار گسیخته این روزها، قیمت سکه طلا نیز همواره در حال افزایش است. به همین دلیل افراد زیادی سرمایه گذاری در طلا با خرید سکه را انتخاب می‌کنند. از جمله مزیت‌های سرمایه گذاری در سکه می‌توان به نداشتن اجرت ساخت و مالیات سکه، کمیسیون و کارمزد بسیار پایین فروشنده، بازدهی و سرمایه گذاری بالا برای مدت طولانی و قابلیت نقد شوندگی بالای سکه در هر شرایطی اشاره کرد. با این وجود از معایب سرمایه گذاری در سکه نمی‌توان غافل شد. معایبی نظیر محدودیت در تعداد خرید سکه، حباب قیمت بالا، امکان خرید در وزن‌های مشخص سکه و امنیت اشاره کرد. طبیعی است که در صورت خرید سکه یکی از چالش‌هایی که خواهید داشت تامین امنیت آن خواهد بود.

روش‌های سرمایه گذاری در طلای غیر فیزیکی

در این روش‌ها نیازی نیست شما نگران تامین امنیت طلای خریداری شده خود باشید. تنها کافیست با بازارهای مالی آشنا باشید و از به اندازه کافی از تخصص مالی بهره‌مند باشید. روش‌های زیر از جمله روش‌هایی است که کارشناسان به افراد جهت سرمایه گذاری در طلای غیر فیزیکی توصیه می‌کنند.

گواهی سپرده سکه در بورس کالا

در این روش شما باید حداقل یک سکه یا ده سهم گواهی سپرده سکه خریداری کنید. شما با خرید گواهی سپرده، باید سکه خود را در زمان معینش ده دریافت کنید یا اینکه اوراق را به شکل سهام نگهداری کنید. با این شرایط می‌توانید زمانی که قیمت سهام افزایش یافت، سهام خود را بفروشید. شما می‌توانید سکه خود را به صورت فیزیکی دریافت کرده اما اگر قصد دریافت آن را ندارید، باید هزینه‌های انبارداری را پرداخت کنید.

بیایید مزایای سرمایه گذاری در گواهی سپرده سکه در بورس کالا را بررسی کنیم. اولین مزیت این نوع روش سرمایه گذاری این است که قیمت سکه در بورس کالا، بسیار ارزان‌تر از قیمت سکه در بازار است. پس از خرید گواهی سپرده سکه، شما از پرداخت مالیات معاف هستید. قدرت نقد شوندگی بالا، پرداخت کارمزد بسیار پایین جهت انجام معاملات و عدم نیاز به تامین امنیت از دیگر مزایای سرمایه گذاری در گواهی سپرده سکه در بورس کالا هستند. با این حال این روش معایبی نیز دارد. در این روش معایبی از جمله اضافه شدن کارمزد بورس بر روی خرید هر سکه و پرداخت هزینه انبار داری در صورت نگهداری گواهی سپرده وجود دارد.

صندوق‌های سرمایه گذاری در طلا

این صندوق‌ها، انواعی از صندوق‌های سرمایه گذاری هستند که در بورس با پشتوانه طلا قابل معامله هستند. دو روش زیر جهت این نوع سرمایه گذاری پیش روی شماست. روش اول حضوری فیزیکی در شرکت‌هایی است که صندوق سرمایه گذاری طلا دارند. روش دوم این است که از کد بورسی جهت سرمایه گذاری در این صندوق‌ها به صورت آنلاین استفاده کنید. اما این نکته را باید در نظر داشته باشید که میزان سود شما در این روش تحت تاثیر دو فاکتور مهم است. قیمت اونس جهانی و قیمت دلار.

از جمله مزایای این روش می‌توان به نقد شوندگی بالا، امکان فروش با تعداد کم، نگرانی جهت تامین امنیت، اماکن سرمایه گذاری با مبالغ کم و کارمزد معاملاتی کمتر در مقایسه با سرمایه گذاری در روش‌های سرمایه گذاری در طلای فیزیکی اشاره کرد. با این حال با وجود مزایای زیاد این روش نمی‌توان از معایب این روش غافل شد. نبود امکان سرمایه گذاری مستقیم روی طلا و سود بسیار کمتر در مقایسه با روش‌های سرمایه گذاری در طلای فیزیکی را می‌توان از معایب این روش سرمایه گذاری برشمرد.

خرید طلا در بازارهای جهانی

فارکس یکی از بازارهای جهانی است که می‌توانید طلا یا هر نوع ارز دیجیتال دیگری را در آن معامله کنید. جهت سرمایه گذاری در بازارهای طلایی باید حساب بروکر داشته باشید و در قدم اول سرمایه خود را به دلار تبدیل کنید. یکی از ویژگی‌های مهم سرمایه گذاری در این روش این است که می‌توان در زمان کاهش قیمت هم سود می‌کنید. از مزایای این روش می‌توان به کسب سود زیاد، امکان انجام معاملات اهرمی و رقابت با سرمایه‌گذارهای جهانی اشاره کرد. از معایب این روش می‌توان به مواردی نظیر افت و خیز شدید قیمت، نیاز به تخصص بالا در زمینه بازارهای مالی و فرایند سخت تحلیل قیمت طلا در بازارهای مالی مثل فارکس اشاره کرد.

بهترین راه برای سرمایه گذاری در طلا چیست؟

اهداف، میزان بودجه و منابع شما بهترین راه برای سرمایه گذاری در طلا تعیین می‌کند. یکی از بهترین راه‌های سرمایه گذاری در طلا، خرید طلای آب شده است. زیرا طلای آب شده اجرت و مالیات ندارد و شما فقط قیمت طلای خام را پرداخت خواهید کرد. همچنین می‌توانید به اندازه سرمایه‌تان طلای آب شده بخرید. این یعنی سرمایه گذاری با هر مبلغی امکان دارد. حتی با 50 هزار تومان می‌توانید سرمایه گذاری خود را آغاز کنید. اما سرمایه گذاران بزرگ و افرادی که توانایی و تخصص کافی در زمینه سرمایه گذاری در طلا دارند، سرمایه گذاری روی شمش طلا را پیشنهاد می‌کنند.

با این حال این افراد از آنجایی که سرمایه کلانی دارند، باید حق بیمه پرداخت کنند و هزینه‌های ذخیره سازی را پرداخت کنند. با این حال این وظیفه شماست که پیش از خرید در مورد مزایا، معایب و انواع روش‌های سرمایه گذاری تحقیق کاملی داشته باشید تا بتوانید به درستی تصمیم بگیرید. با این حال خرید انواع طلا، از روش‌های خوب سرمایه گذاری است اما بهترین راه برای سرمایه گذاری طلا، خرید طلای آب شده است. در این روش شما می‌توانید با حداقل 50 هزار تومان سرمایه گذاری خود را داشته باشید.

جمع بندی

سرمایه گذاری می‌تواند سود بسیاری به شما بدهد، با این حال اگر دانش و تخصص کافی نداشته باشید ضررهای جبران ناپذیری را متحمل خواهد شد. اگر علاقمند به سرمایه گذاری هستید، با هر روشی که باشد بهتر است پیش از هر چیزی منابع و بودجه خود را مشخص کنید. در قدم دوم باید تمام مزایا و معایب راه‌های سرمایه گذاری را بررسی کنید تا بتوانید بهترین راه را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که بهتر است سرمایه گذاری را با مبالغ کم آغاز کنید تا ضرر زیادی را متحمل نشوید. یکی از راه‌های مناسبی که با مبالغ کم می‌توانید سرمایه گذاری خود را انجام دهید خرید طلای آب شده است.

سوالات متداول

هنگام سرمایه گذاری روی طلا باید چه نکاتی را در نظر داشته باشیم؟ مالیات، قدرت نقد شوندگی، اجرت ساخت و اختلاف قیمت در خرید و فروش را باید در نظر داشته باشید.

بهترین زمان برای سرمایه گذاری روی طلا چه زمانی است؟ توصیه می‌کنیم زمانی سرمایه گذاری روی طلا را آغاز کنید که میزان عرضه از تقاضای آن بیشتر باشد. در چنین شرایطی قیمت طلا در پایین‌ترین قیمت خودش است و اگر در این زمان سرمایه گذاری خود را آغاز کنید، می‌توانید در اوج قیمت طلای خود را با طلای بیشتری بفروشید.

برای سرمایه گذاری کدام یک از انواع طلا بهتر است؟

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟