گردشگری کیش در مسیر شفافیت

سازمان منطقه آزاد کیش با انتشار بیانیه‌ای؛ فعالیت و ماهیت سامانه جامع گردشگری کیش، سامانه بزن بریم کیش، قراردادهای کلوپ‌داران و کنسرسیوم را به شرح ذیل تشریح و شفاف‌سازی کرد و به انتشار اخبار کذب در فضای مجازی واکنش نشان داد.
گردشگری کیش در مسیر شفافیت

به گزارش شماواقتصاد: سامانه جامع گردشگری جزیره کیش چیست؟ در پی بروز نارضایتی‌های فراوان گردشگران از وجود واسطه‌های گردشگری در جزیره زیبای کیش و به منظور پیگیری گزارشات و شکایات آنان؛ سازمان منطقه آزاد کیش به منظور تسهیل در ارائه خدمات گردشگری، رفع ایرادات موجود و یکپارچه‌سازی اطلاعات گردشگری کیش، "سامانه جامع گردشگری کیش" را طراحی و راه‌اندازی کردند تا گردشگری جزیره زیبای کیش پس از سالیان‌ سال از وجود دلالان گردشگری پاکسازی شود.

این سامانه که از همه‌ ارائه‌دهندگان خدمات گردشگری مانند کلوپ تفریحات آبی، پارک آبی، پارک برفی، جنگ‌های شبانه و دیگر تفریحات جزیره دعوت به عمل آورد تا در این سامانه‌ ثبت‌نام کرده و به ارائه خدمات بپردازند. همچنین از صاحبان دفاتر خدمات گردشگری که برای فروش تفریحات جزیره بازاریابی می‌کردند نیز دعوت شد تا در این سامانه ثبت‌نام و فعالیت کنند.

دیگران چه می خوانند:

علاوه‌ بر این امکانی فراهم شد که خود گردشگران نیز بتوانند قبل از شروع سفر یا به محض ورود به جزیره به منظور برنامه‌ریزی؛ تفریحات موردنظر را انتخاب کرده و بلیط آن را مستقیما و بدون واسطه از طریق این سایت با قیمت‌های مصوب خریداری کنند.

همچنین این سایت امکان نظرسنجی در مورد تفریحات، پیگیری شکایات، اطمینان از اصل بودن بلیط و کیفیت خدمات انتخاب شده را فراهم می‌کند که با شرکت کردن گردشگران در نظرسنجی و ارائه نظر در مورد خدمات ارائه شده؛ هم دیگر گردشگران می‌توانند از عملکرد مراکز تفریحی مطلع شوند و هم سازمان منطقه آزاد کیش می‌تواند نظارت دقیق‌‌تری بر عملکرد خدمات و تفریحات جزیره و قیمت‌ بلیط‌ها داشته باشد تا کسی نتواند بلیطی را با قیمتی بالاتر از قیمت مصوب به گردشگران بفروشد.

این سامانه به شفاف‌سازی در حوزه گردشگری جزیره کمک شایانی می‌کند و این طبیعی است افرادی که در فرآیند قبل ذینفعان یا دارای فساد بودند و درصدهای آنچنانی از فروش بلیط‌های تفریحات را می‌گرفتند؛ با هر گونه شفاف‌سازی و راه‌اندازی این سامانه مخالفت و کارشکنی کرده و در فضای مجازی هیاهویی ایجاد کنند.

پر واضح است که با بهره‌گیری از فناوری اطلاعات فرآیندها شفاف‌تر و فسادها کمتر می.شود و از این جهت سعی در پی جابجایی فساد کننده و مبارزه‌ کننده با فساد هستند و تمام اصل مطلب همین است. اما برای تنویز افکارعمومی در ادامه به موارد تشکیک شده اشاره خواهیم کرد.

فرآیند تمدید قرارداد کلوپ‌های دریایی کیش چه بوده است؟
از جذاب‌ترین تفریحات جزیره کیش تفریحات دریایی مانند غواصی، شاتل، پاراسل، پدل برد و ... است که حدود بیست کلوپ دریایی در کیش فعال هستند که توسط اشخاص حقیقی بخش خصوصی که هر کدام بیست سال تجربه‌ کار دارند؛ اداره می‌شوند. در این بیست سال روال کار بر این بوده کلوپ‌هایی که تخلفی نداشتند؛ قراردادشان در دوره‌های مختلف تمدید می‌شده است.


در این دوره نیز حدود پنج کلوپ تخلف داشتند که برخی تخلیه و برخی در حال تخلیه هستند که از طریق مزایده و فراخوان در معرض عموم گذاشته خواهند شد تا کسانی‌که سابقه و گواهینامه‌هایی از جمله کارت ملوانی، مربی‌گیری غواصی و دیگر استانداردهای لازم برای اجاره این کلوپ‌ها را دارند، برای شرکت در فراخوان اعلام آمادگی کنند؛ دوم تعیین اجاره بهاء برای تمدید با کلوپ‌ها به طوری که حق‌بیت‌المال تضییع نشود که در این مورد مکاتبه‌ای با مرکز کارشناسان رسمی دادگستری استان هرمزگان شد و تعداد شش کارشناس با تخصص‌های مختلف برای این کار معرفی شدند. این افراد دو الی سه ماه در جزیره مستقر و ابعاد درآمدی و هزینه‌ای و اجاره بهاء پایه را برای این کلوپ‌ها تعیین کردند. همچنین دو تن از این کارشناسان که تخصص مالی و حسابداری داشتند؛ با حساب کتاب درآمد و هزینه آنها اجاره‌بهاء را به صورت 21 درصدی از فروش تعیین و به صورت رسمی به سازمان ابلاغ کردند.
پویش و سایت بزن بریم کیش چیست؟  
موضوع سومی نیز وجود دارد که اساسا از آن دو موضوع قبلی جداست. جزیره‌ کیش به خاطر گردشگران فصلی‌اش  طبیعتا فصول پرگردشگر برای جذب گردشگر و کم‌گردشگر دارد که لازم است یک‌سری رویدادهای گردشگری مانند جشنواره تابستانه یا پاییزه تعریف شود تا بتوان به واسطه آن گردشگر جذب کرد. بنابراین مانند همه شهرهای گردشگری جهان شعار و پویش "بزن بریم کیش" برنامه‌ریزی شد و به مرحله اجرا درآمد و در شهرهای مختلف روی بیلبوردهای تبلیغاتی معرفی شد.

همزمان رویدادهایی در جزیره‌ کیش طراحی شد؛ مانند رویدادهای دختران در جزیره‌ کیش، کودکان، ماه‌عسل (ویژه تازه‌عروس‌ها)، جشنواره‌ موسیقی نی‌انبان، بومیان جزیره‌ کیش و رویدادهای مختلفی در طول فصل تابستان و پاییز طراحی شد که با استقبال خوبی هم مواجه شد و گردشگران جزیره در این رویدادها شرکت کردند.

برای معرفی بهتر پویش بزن بریم کیش به مسافران و اطلاع آنها از رویدادهای رایگان هفته، یک سایت به همین نام نیز طراحی شد (bezanberim.kish.ir) که در این سایت علاوه بر معرفی رویدادهای هفتگی در جزیره کیش؛ تمام جذابیت‌های کیش، جاهای دیدنی و تاریخی کیش نیز معرفی شده است. همچنین روی سایت بزن بریم کیش، لینک سامانه جامع گردشگری جزیره نیز گذاشته ‌شد تا گردشگران بتوانند بلیط تفریحات را با قیمت مصوب تهیه کنند.


آنچه از این سه موضوع مورد هجمه قرار گرفت بحث تمدید قرارداد کلوپ‌های تفریحی و پویش بزن بریم کیش بود، اما همانطور که ذکر شد؛ در اصل موضوع ایجاد سامانه جامع گردشگری کیش است که باعث شده دست دلال‌هایی از جیب گردشگران و ارائه‌دهندگان تفریحات در جزیره زیبای کیش کوتاه شود تا هر گردشگری به جزیره کیش می‌آید؛ بتواند با خیال آسوده و اطمینان‌خاطر از اوقات خوشی که در این جزیره دارد؛ لذت ببرد.

گردشگری کیش در مسیر شفافیت

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟