تجارت جهانی ایران ۲۰۰ میلیارد دلار است

تجارت جهانی ایران ۲۰۰ میلیارد دلار است
تجارت جهانی ایران ۲۰۰ میلیارد دلار است

به گزارش ایسنا، محمدرضا شریعتمداری در دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و ازبکستان که صبح امروز (دوشنبه) آغاز به کار کرد، گفت: با توجه به نقشه راهی که توسط رؤسای جمهور دو کشور آماده شده ما مکلف هستیم گام‌های اساسی در راستای افزایش همکاری‌های تجاری دو کشور را برداریم.

وی با اشاره به پتانسیل‌ها و توانایی‌های ایران در حوزه‌های مختلف، اظهار کرد: علاوه بر تجهیزات فنی - مهندسی و پیشرفت‌های صورت گرفته در صنایع پتروشیمی ایران ما سال گذشته در تولید خودروهای سبک و سنگین از مرز یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه در سال قبل عبور کردیم.

دیگران چه می خوانند:

شریعتمداری با اشاره به وضعیت خوب ایران در صنایع پایه‌ای مانند فولاد، اظهار کرد: در تولید مصالح ساختمانی حدود ۱۲۰ صنعت در کشور ما فعالیت دارند که علاوه بر آنها در بخش‌هایی مانند صنایع خانگی، برق و الکترونیک پیشرفت‌های خوبی صورت گرفته و صنایع دارویی ما نیز در سال گذشته جایگاه بسیار خوبی پیدا کرده و ما ۹۶ درصد مصرف دارویی کشور را در داخل تولید می‌کنیم. همچنین علاوه بر صادرات به کشورهای همسایه، طرح‌های مشترک تولید داروی ایرانی در کشورهای همسایه را نیز آغاز کرده‌ایم.

وی افزود: خط تولید خودروهای ایرانی نیز در برخی کشورها آغاز به کار کرده و در سال‌های اخیر رشد منفی صنعتی ایران به رشد مثبت مستمر تبدیل شده است.

وزیر صمت با بیان این‌که در سال ۱۳۹۶ رشد اقتصادی ایران حدود پنج درصد بوده است، گفت: طبق گزارش‌های آی ام اس پیش‌بینی شده است که این رشد در سال جاری نیز بیش از چهار درصد باشد.

شریعتمداری همچنین به بحث توسعه روابط ترانزیتی میان دو کشور اشاره کرد و گفت: نه تنها در چارچوب موافقت‌نامه عشق‌آباد بلکه در قالب کریدور چهارجانبه ترکمنستان، عمان، ازبکستان و ایران همکاری‌های مشترک در این زمینه دنبال خواهد شد.

وی همچنین تجارت آزاد میان ایران و ازبکستان را از موارد مهمی دانست که باید پیگیری شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: در زمینه‌ حمل و نقل نیز باید سند الحاقی به موارد قبلی افزوده شود که امید می‌رود وزارت راه و شهرسازی همکاری‌های لازم را در این زمینه داشته باشد.

ادامه دارد

منبع : خبرگزاری ایسنا

تجارت جهانی ایران ۲۰۰ میلیارد دلار است

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟