اولویت‌ها، اهداف و روند اجرای پروژه‌های قرارگاه خاتم در سال ۱۴۰۳

اولویت‌ها، اهداف و روند اجرای پروژه‌های قرارگاه خاتم در سال ۱۴۰۳
کدخبر : 596917

سخنگوی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) در حاشیه برگزاری ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران در یک گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار شما و اقتصاد از روند اجرای طرح‌ها و پروژه‌های پیش‌روی قرارگاه خاتم در سال ۱۴۰۳ خبر داد و اولویت اصلی این قرارگاه را شرکت‌های بومی، پیمانکاران و نیروهای بومی در پروژه‌های مذکور اعلام کرد.

به گزارش شماواقتصاد: سیدحسن حسینی نیک معاون فنی، مهندسی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء با تاکید بر اینکه این قرارگاه دارای سابقه ۳۵ ساله در حوزه سازندگی کشور دارد، گفت: قراره سازندگی خاتم در این سال‌ها در بخش های صنعت، نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع بالادست و پایین دست پتروشیمی و همچنین در حوزه نیرو شامل آب، برق، کشاورزی، صنایع و معادن، دریایی، راه و شهرسازی، حوزه های آی سی تی کارهای بسیار بزرگی انجام داده است.

IMG_20240430_182443_267

وی افزود: در سال گذشته با حضوری که در مناقصات و مذاکراتی که با کارفرماها داشتیم، قرارداد پروژه های جدید زیادی منعقد شد که ان شاالله علاوه بر پروژه‌های در دست اقدام قبل این پروژه‌ها هم در سال ۱۴۰۳ به نتیجه خوبی خواهند رسید. در سال ۱۴۰۲ در طرحی با عنوان تلاش و خدمت و با همکاری و هماهنگی کارفرماها و تایید دولت سیزدهم، این پروژه ها در اولویت بهره‌برداری قرار گرفت. با توجه به نیاز کشور و اولویت‌بندی در صرف منابع این پروژه‌ها در دسته‌بندی اهمیتی قرار گرفت که برخی از آنها تاکنون به بهره‌برداری رسید و امیدواریم در سال ۱۴۰۳ نیز بتوانیم انتفاع آن را برای کشور و مردم با تسریع در اجرا و بهره‌برداری به انجام برسانیم.

معاون فنی و مهندسی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا ادامه داد: پروژه‌های در دست اجرای حوزه نفت و گاز مانند پالایشگاه مهر خلیج فارس را درنظر داریم تا فاز اول این طرح در صورت تامین منابع مالی امسال به بهره‌برداری برسد. در حوزه راه و شهرسازی می‌توان به پروژه راه آهن چابهار - زاهدان با حدود ۶۵۰ کیلومتر طول خط اشاره کرد که از زاهدان شروع می‌شود و با گذشتن از مسیرهای خاش، ایرانشهر، نیک شهر در نهایت به چابهار ختم می شود. قطعه اول این پروژه که ۱۵۵ کیلومتر بود در سال ‍۱۴۰۱ افتتاح گردید و بنا داریم که مابقی را در سال جاری به بهره‌برداری برسانیم.

حسینی نیک اضافه کرد:‌ در حوزه وزارت نیرو نیز پروژه‌های متعددی در راه‌اندازی تعدادی از سدها برنامه ریزی کردیم که با همکاری وزارت نیرو و کارفرما امیدواریم در سال جاری به بهره‌برداری برسانیم. سدهایی همچون نَرماب و نمرد را در دست داریم که در صورت تامین منابع مالی تا پایان سال از نظر تکمیل عملیات اجرایی به انجام خواهد رسید. تعدادی از خطوط لوله آبرسانی به شهرها هم در جلس دیروز با وزیر نیرو و قول همکاری ایشان قرار شد تا این طرح‌ها نیز به انجام برسد.

وی در ادامه معرفی پروژه‌های سال جاری که توسط قرارگاه خاتم الانبیا در صورت تامین منابع مالی به انجام خواهد رسید، گفت: در حوزه راه و شهرسازی در تکمیل راه و آزادراه هم قطعه‌هایی از آزادراه حرم تا حرم را می‌توانیم قطعه گرمسار تا سمنان که در حال حاضر مرحله آسفالت‌ریزی و قیرریزی را طی می‌کند، انشاالله به بهره برداری برسانیم. در زمینه آی‌سی‌تی هم طرح‌هایی با شرکت زیرساخت و شرکت های زیرمجموعه وزارت ارتباطات به انجام خواهد رسید. در حوزه های دریایی پروژه اسکله پارسیان، در زمینه صنعت و معدن بهره‌برداری دو پروژه مس درآلو و فولاد بافت ۲ از دیگر پروژه‌های در دست اجرا و افتتاح قرارگاه خاتم در سال ۱۴۰۳ می‌باشد.

سخنگوی قرارگاه خاتم‌الانبیا با بیان اینکه سرمایه برخی از پروژه‌ها توسط این قرارگاه تامین می‌شود، اظهار داشت: تعدادی دیگر از پروژه‌ها توسط دولت و حمایت‌های بانک‌ها و بخش‌های خصوصی تامین مالی می‌شود. پروژه‌های مذکور تامین‌مالی آنها انجام شده است و برخی از پروژه‌ها که در سال ۱‍۴۰۲ قراردادشان منعقد شده در حال طی کردن مراحل تامین مالی است.

در حال حاضر مجموعا ۲۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در پروژه‌های قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا مشغول به فعالیت هستند که پس از بهره‌برداری از پروژه‌های جدید زمینه اشتغال بسیار خوبی برای نیروهای بومی مناطق فراهم خواهد شد. اولویت ما در جذب پیمانکاران بومی مناطق است. در زمینه تامین‌کننده‌ها نیز مصالح، تجهیزات، ماشین‌آلات نیز شرکت‌ها و کارفرمایان این مناطق در اولویت هستند.

 

 

 

گزارش: لیلا احمدی افشار

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: