تابستان داغ بازار فولاد با مولفه محدودیت‌های برق

ضرر فولادی‌ها در شرایط افزایش قیمت‌ها

کدخبر : 599121

محدودیت‌های مصرف برق برای صنایع فولاد و کاهش تولید فولادسازان باعث شده تا قیمت‌ها در بازار فولاد ایران وارد یک روند صعودی شود. قیمت شمش فولادی در بازار امروز (۱۲ تیر)، ۲۷۰۰ تومان به ازای هر کیلو معادل ۱۲.۲ درصد بیش از قیمت‌های ابتدای خردادماه سال جاری است و قیمت آن با احتساب مالیات بر ارزش افزوده به طور میانگین به ۲۴۹۰۰ تومان به ازای هر کیلو رسیده است.

قیمت میانیگن میلگرد در بازار فولاد ایران نیز از ۲۵۶۰۰ تومان به ازای هر کیلو در ابتدای خرداد به حدود ۲۸۴۰۰ تومان به ازای هر کیلو با احتساب مالیات بر ارزش افزوده رسیده و رشد ۱۰.۹ درصدی را تجربه کرده است.

افزایش قیمت‌ها در بازار فولاد ایران در حالی روی داده است که تا چند هفته پیش عملاً این بازار با تورم منفی و کاهش قیمت‌ها نسبت به ابتدای سال جاری دست و پنجه نرم می‌کرد. علاوه بر محدودیت‌های برق به عنوان عامل اصلی رشد قیمت‌ها در بازار فولاد، عامل رشد نرخ ارز در بازار آزاد نیز در صعودی شدن قیمت‌ها در بازار فولاد دخیل بوده است. قیمت دلار در بازار آزاد در حال حاضر ۸.۸ درصد بیش از ابتدای خرداد سال جاری است.

قیمت‌ها هم‌اکنون در بازار فولاد ایران در حالی افزایش یافته که تولید کارخانجات فولادی به دلیل محدودیت‌های برق کاهش یافته و در واقع چون کاهش تولید و عرضه شمش فولادی دلیل رشد قیمت‌ها است، فولادسازان نفعی از این افزایش قیمت نخواهند برد؛ چرا که محصول چندانی برای عرضه به بازار ندارند و علاوه بر این هزینه‌های ثابت و حقوق و دستمزد و ... را نیز در شرایط کاهش تولید باید بپردازند. در حالی که محصولات فولادسازان در ماه‌های گذشته با حاشیه سود پایین روانه بازار شده، الان که قیمت‌ها بالا رفته، مصرف‌کنندگان از افزایش قیمت‌ها متضرر خواهند شد و همزمان سود فولادسازان نیز در تابستان امسال به دلیل کاهش تولید، نسبت به فصول قبل کاهش خواهد یافت. صحت این برآورد را در صورت‌های مالی شرکت‌های فولادی بورسی برای تابستان سال جاری خواهید دید! این مسئله خصوصاً برای تولیدکنندگان شمش فولادی که مصرف برق بالاتری نسبت به سایر حلقه‌های زنجیره فولاد دارند و مشمول بیشترین محدودیت‌های مصرف برق نیز می‌شوند، مصداق دارد. در واقع، در حالی که قیمت‌ها در بازار فولاد در حال بالا رفتن است، همزمان شرکت‌های فولادی نیز به دلیل کاهش تولید، در حال زیان کردن هستند!

کاهش تولید واحدهای فولادسازی، باعث افزایش قیمت محصولات فولادی نظیر میلگرد و کمبودها در بازار محصولات فولادی شده است. همزمان کاهش تولید شمش باعث ایجاد مازاد عرضه شدید در بازار آهن اسفنجی شده و تولیدکنندگان این کالا را نیز با مشکل مواجه ساخته است. کاهش تقاضا برای آهن اسفنجی و مشکلات واحدهای احیاء مستقیم نیز اثرات خود را به صورت دومینووار بر واحدهای تولیدکننده گندله و کنسانتره گذاشته است!

اختلال در بازار و صنعت آهن و فولاد به واسطه محدودیت‌های برق در حالی ایجاد شده که صادرات زنجیره آهن و فولاد کشور نیز به واسطه مقررات ارزی تحت فشار است! قیمت ارز در بازار آزاد فاصله بیش از ۴۰ درصدی با نرخ ارز نیمایی دارد و همزمان کلیه صادرکنندگان زنجیره آهن و فولاد ایران ملزم به بازگشت ارزهای صادراتی با نرخ نیمایی هستند. ترکیب این دو عامل (یعنی محدودیت‌های برق صنایع آهن و فولاد و محدودیت‌های صادراتی) وضعیت دشواری را برای تولیدکنندگان زنجیره آهن و فولاد کشور ایجاد کرده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: