بررسی وضعیت بیمه در ایران؛

فضای دیجیتال آینده بیمه در ایران را تغییر می‌دهد

فضای دیجیتال آینده بیمه در ایران را تغییر می‌دهد
کدخبر : 599062

از سال ۱۲۸۹ شمسی که برای اولین بار پای دو شرکت بیمه‌ای روسی با نام‌های «نادژدا» و «قفقازمرکوری» به ایران باز شد، حدود ۱۱۵ سال می‌گذرد و طی این یک قرن و اندی تحولات زیادی درصنعت بیمه‌ای ایران و جهان ایجاد شده است. اما تحول اصلی در صنعت بیمه ایران را باید مربوط به سال ۱۳۱۴ دانست که ۱۳ شرکت بیمه‌ای درایران فعالیت می‌کردند.

به گزارش شماواقتصاد: با توسعه کمی شرکت‌های بیمه‌ای در ایران، از همان زمان موضوع رقابت ایجاد شد به طوری که خدمات بیمه‌ای در کشور روز به روز توسعه یافت، اما آنچه به عنوان اولین سنداصلی بیمه ایران نام گرفت، سندی است مربوط به آتش سوی منزل مسکونی فردی به نام «الکساندرآقایان» که بعدها به «علی اکبر داور» تغییر نام داد و به کرسی وزارت دادگستری نیز تکیه زد.

اما از ۵ آبان ۱۳۱۴ که اولین شرکت بیمه‌ای ایران رسما آغاز به کار کرد تا به امروز رشته‌های متعددی از جمله آتش سوزی، حوادث، عمر، سرمایه گذاری، تامین اجتماعی، شخص ثالث، موتور، بدنه، زلزله، مسافرتی و… شکل گرفته و این توسعه بیشتر هم می‌شود، به طوری که در اوج کرونا برخی شرکت‌های بیمه‌ای به اشکال مختلف شهروندان را برابر این بیماری بیمه می‌کردند.

با توسعه‌ای که در شرکت‌های بیمه‌ای به لحاظ کمی و کیفی اتفاق افتاد، رقابت نیز جایگاه ویژه‌ای به خود گرفت تا جایی که امروزه بسیاری از کاربران پیش از استفاده از بیمه‌ها، نسبت به وضعیت کیفیت خدمات مطالعه می‌کنند و پس از آن اقدام به قرارداد با بیمه‌ها می‌کنند.

رضایت مشتریان در بیمه

به طوری که در بررسی صورت گرفته بین چند بیمه مطرح کشور مشخص شد در آیتم رضایت مشتریان که در پلتفرم «بیمه داک کام» ارائه شده است، رتبه اول را بیمه «کارآفرین» دریافت کرده و پایین‌ترین امتیاز نیز از بین بیمه‌های نام آشنای کشور متعلق به بیمه «رازی» است.

بررسی وضعیت مقایسه میانگین امتیاز کاربران و خسارت پرداختی در پلتفرم «از کی» نیز حاکی از آن است که بیمه «ایران» با امتیاز ۵ یکی از بیمه‌های پیشرو در این زمینه است و بیمه‌هایی همچون رازی و سینا با امتیاز ۳ تا ۳٫۵ در رده‌های پایین این جدول قرار گرفته‌اند.

رتبه بندی که بررسی نظرات کاربران نیز بر آن صحه می‌گذراد، به طوری که در بررسی کامنت پلتفرم‌های مختلف به موضوعاتی همچون عدم پاسخگویی شفاف پرسنل به مشترکین، عدم پرداخت صحیح خسارت از جمله مبالغ مربوط به بیمه تکمیلی کارکنان شرکت راه آهن جمهوری اسلامی، پوشش اندک بیمه‌ای، عدم پرداخت خسارت آتش سوزی به یکی از شرکت‌های زیر مجموعه گروه انتخاب توسط بیمه رازی اشاره داشتند.

امنیت بیمه‌ها

امنیت بیمه‌ها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که اطلاعات ارائه شده برای قرارداد با شرکت‌های بیمه‌ای اطلاعات بالا و کاربردی است و چنانچه از این اطلاعات مراقبت نشود، در اثر یک حمله سایبری یا بی‌احتیاطی بخش زیادی از اطلاعات کاربردی شهروندان در اختیار هکرها قرار می‌گیرد، و به تازگی یک گروه هکری مدعی شده که توانسته سایت بیمه «معلم» را هک کند و حتی با انتشار نام و نام خانوادگی ۲۴ هزار راننده، شماره خودرو و نام خودرو، این ادعا را اثبات کرد.

برخی نیز مدعی شده‌اند که بیمه رازی نیز درسامانه بیمه گری دیجیتال بیمه رازی از سیستم api ثبت احوال استفاده می‌کند که همین موضوع امنیت شبکه این بیمه را به شدت پایین می‌آورد. حتی گزارش‌هایی نیز از فروش برخی اطلاعات بیمه شدگان بیمه رازی در «دارک وب» منتشر شد که مسئولان این بیمه نیز آن را تکذیب نکردند.

پرشدن پهنای باند بیمه‌های سینا، رازی و آسیا نیز از دیگر معضلات امنیت در شبکه‌های بیمه‌ای کشور بود که باعث شد بخشی از داده‌های کاربران در بازارهای الکترونیکی به فروش گذاشته شود.

مالک یکی از سه گانه‌ای که در پایین جدول رنکینگ کیفی بیمه‌ای کشور قرار گرفته است، موسس بانک آینده بوده و یکی از نمایندگان مجلس دوره قبلی نیز از وجود بیش از ۲ هزار واحد مسکونی خالی که متعلق به همین فرد است، گلایه کرد و طرح مالیات بر خانه‌های خالی را بر همین اساس به مجلس برد و آن را تبدیل به قانون کرد.

حالا با وجود مالکیت یک فرد بر «ایرانمال»، «بانک آینده» و «بیمه رازی» که در این جدول کمترین شفافیت مالی را ارائه کرده و بیمه‌های «البرز» و «سامان» که در رتبه‌های آخر شفافیت قرار دارند، باید نگران بود که مبادا حواشی که برای بانک آینده در خصوص ناترازی بوجود آمد، برای بیمه رازی نیز بوجود بیاید؟

چرا که نه تنها بیمه رازی در پرداخت مبالغ بیمه تکمیلی کارکنارن راه آهن، بیمه خسارت آتش سوزی بخشی ازشرکت زیر مجموعه «گروه انتخاب» به تعهدات خود عمل نکرده است، در ارتباط با وزارت نفت نیز توانسته طی یک سال حداقل هزار میلیارد تومان با پالایشگاه‌های کشور جهت بیمه تکمیلی پرسنل قرارداد منعقد کند، اما در پرداخت هزینه‌ها بخشی از تعهد خود را تحت عنوان «اضافه دریافت مرکزدرمانی» کم کرده و اینجا نیز از تعهدات خود شانه خالی کرد.

البته در این میان بیمه‌های ایران، آسیا، آرمان، پارسیان و پاسارگاد به ترتیب توانستند درصدر جدول شفافیت بیمه‌ای کشور قرار گیرند. با این حساب می‌توان با یک بررسی ساده در پلتفرم‌های مخصوص ارزیابی بیمه‌ها، آن‌ها را با هم مقایسه کرد، اما نکته مهم‌تر از مقایسه بیمه‌ها اینکه علاوه بر آن‌ها که اسم و رسم و تجربه‌ای دارند، بیمه‌های جوانی همچون «تجارت نو»، «دال»، «ما» و… نیز وارد عرصه بیمه گری شده‌اند که به نظرمی رسد با توجه به توسعه کسب وکار در فضای دیجیتال بتوانند در این زمینه تحول ایجاد کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: