با حضور مدیران ارشد بورس کشور:

بررسی مزایای واگذاری بازارگردانی به بورس و فرابورس

بررسی مزایای واگذاری بازارگردانی به بورس و فرابورس
کدخبر : 596927

نشست خبری اصحاب رسانه و سازمان بورس با موضوع واگذاری بازار گردانی به بورس و فرابورس با حضور رضا عیوض‌لو، عضو هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، قادر معصومی خانقاه، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس، محمود گودرزی، مدیرعامل و سخنگوی بورس تهران و محمدعلی شیرازی، مدیرعامل فرابورس ایران برگزار شد.

به گزارش شماواقتصاد: بر اساس تصویب اخیر هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، بازار گردانی از حالت الزامی خارج و در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفته است.

در این راستا، رضا عیوض‌لو - عضو هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در رابطه با مصوبه اخیر سازمان بورس گفت: بر اساس مصوبه سال ۹۹ هیئت مدیره سازمان بورس و با توجه به شرایط بازار در آن مقطع زمانی، موضوع بازار گردانی برای کلیه ناشران بورس و کلیه بازارهایی که در فرابورس و  بورس هستند، الزامی و بر اساس این مصوبه هر ناشر ثبت شده در سازمان بورس مکلف شد از بازار گردان استفاده کند و بازارگران نیز متعهد شد به وظایف خود عمل کند.

IMG_20240430_171747

عیوض‌لو گفت: مطابق آن مصوبه کلیه ناشران قراداد بازارگردانی با بازارگردان منعقد کردند اما موضوعی که سازمان بورس را برآن داشت تا این مصوبه را بازبینی کند، وجود چالش‌هایی از جمله انبوه منابع ناشران بود که این منابع مالی ناشران می‌توانست صرف تولید، سرمایه در گردش و پروژه‌های شرکت‌ها شود که صرف بازار گردانی شده است.

وی ادامه داد:‌ یک عارضه دیگر این بود که مصوبه سال ۹۹ ممنوعیت تملک سهام شرکت‌های اصلی بر شرکت‌های فرعی زیر مجموعه آن‌ها را با چالش روبرو ساخته که باعث می‌شد یک ناشر، خود مالک سهام شرکت اصلی شود که در ادامه معضلاتی را برای معاملات بورسی به وجود می‌آورد. بنابراین، مقرر شد مصوبه سال ۹۹ بازنگری صورت بگیرد.

این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: در آذرماه سال ۱۴۰۱ جلساتی با بورس و فرابورس برای ارائه راهکارهای لازم برای خروج از این چالش‌ها تشکیل شد و در نهایت هیات مدیره سازمان بورس الزام بازار گردانی مصوب سال ۹۹ را اغو کرد و این اختیار به فرابورس داده شد که به تشخیص خود (اما بر اساس یک قاعده مشخص) بازگردانی ناشرانی که در بازار پایه هستند تصمیم‌گیری شود. به عبارت دیگر به برخی از ناشران که عملکرد مطلوب و قدرت نقد شوندگی بالایی دارند اعلام کرد که الزامی برای داشتن بازار گردانی وجود ندارد.

عیوض‌لو ادامه داد: برای بازارهای بورس تهران، بازار اول و دوم فرابورس مصوبه سال ۹۹ از حالت الزام خارج شد و این خاتبار به بورس و فرابورس واگذار شد که اگر ناشری کماکان لازم میداند که از بازارگردان استفاده کند به این کار ادامه دهد.

وی خاطرنشان کرد: با این حال ناشرانی که در بازار اول بورس هستند، کماکان بازارگردان خواهند داشت ولی برای باقی ناشران در طی زمان با هماهنگی بورس و فرابورس به الزام داشتن و یا عدم استفاده از بازارگردان تصمیم گیری می‌شود.

در ادامه گودرزی - مدیرعامل و سخنگوی بورس تهران- در رابطه با لغو مصوبه اخیر گفت: حدود ۲.۵ درصد از ارزش معاملات سهم بازارگردان است که نشان می‌دهد در نقد شوندگی اثر بالایی ندارند. بنابراین تا ۲ ماه آینده اسامی شرکت‌های بورسی که از بازارگردانی معاف هستند اعلام و همچنین شرکت‌هایی که ملزم به بازارگردانی هستند نیز مشخص می‌شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد:‌ لغو مصوبه سال ۹۹ به معنای حذف بازارگردانی نیست و تنها اختیار بازارگردانی را به بورس و فرابورس واگذار می‌کند

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: