توسعه صنعت دریایی ایران با تفاهمنامه‌ی صدرا و شرکت ملی نفت

توسعه صنعت دریایی ایران با تفاهمنامه‌ی صدرا و شرکت ملی نفت
کدخبر : 597434

مدیرعامل شرکت صنایع دریایی ایران (صدرا) در یک مصاحبه اختصاصی با خبرنگار شما و اقتصاد، از بهره‌گیری نیروهای بومی و تجهیزات داخلی این شرکت در روند اورهال سکوی امیرکبیر و سه فروند کشتی مغروق در قالب تفاهم‌نامه صدرا نکا با شرکت نفت خزر خبر داد. وی همچنین از فرایندهای تبیینی برای ایجاد زیرساخت‌های لازم در اجرای پروژه فشارافزایی که یک پروژه ملی است در قالب دو فاز با فاصله زمانی پایان ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ سخن گفت.

به گزارش شماواقتصاد: منوچهر علیپور مدیرعامل شرکت صدرا در حاشیه برگزاری سومین روز از نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با بیان اینکه فردا قرار است یک تفاهم‌نامه میان صدرا و شرکت ملی نفت به امضاء برسد ، تصریح کرد: به موجب این تفاهم نامه یک طرح توسعه‌ای توسط صدرا نکا با نفت خزر در قالب یک قرارداد همکاری برای ایجاد زیرساخت‌های لازم در سکوهای نیمه مغروق امیرکبیر و تعمیرات زیرآبی سه فروند کشتی کاسپین به انجام خواهد رسید. 

IMG_20240513_121558_568

وی افزود: در حال حاضر این شناورها در وضعیت مطلوبی نیستند و بایستی حتما فرایند اورهال بر روی آنها انجام پذیرد که به امید خدا در زمان بسیار کمی این زیرساخت در دوبخش ۶ ماه و یک سال ایجاد خواهد شد. در بخش اول بنا داریم تا با کار تعمیرات زیرآبی، اولین شناور کاسپین که خیلی اضطراری است را با امکانات امکاناتی که در اختیار داریم در فاز اول برای بالاآوردن کشتی در مدت زمان شش ماهه به انجام برسانیم.

منوچهر علیپور ضمن تاکید بر اینکه این فرایند اورهال باید دو بخش انجام بگیرد، اظهار داشت: در فاز دوم که تامین هزینه آن به دو صورت سرمایه‌گذاری صدرا و پیش‌خرید شرکت ملی نفت به انجام می‌رسد، براساس این تفاهم‌نامه سکوی امیرکبیر هم کار اورهال آن انجام خواهد گرفت.

وی استفاده از نیروهای بومی را در این فرایندها توسط شرکت صدرا یادآور شد و اضافه کرد:  علاوه بر اینکه نیروها به صورت بومی انتخاب می‌شوند، تلاش داریم تا در تمام مراحل اورهال از تجهیزات تولید داخل استفاده کنیم. 

مدیرعامل شرکت صدرا با اشاره به قرارداد سنگین به ارزش بیست میلیارد دلار و همکاری با قرارگاه خاتم، گفت:  چهار شرکت ایرانی در این مبحث فشارافزایی دخیل هستند که یکی از این شرکت‌ها قرارگاه خاتم است و شرکت صدرا با افتخار این کار را انجام می‌دهد. البته دوستان دیگری در هلدینگ‌های نفت و گاز نیز قرار است در این امر مهم به ما همکاری کنند، اما عمده این کار  در واقع به صورت ای پی سی در مجموعه صدرا انجام خواهد شد. 

وی در توضیح فرایندهای قرارداد مذکور بیان کرد: فاز اول این قرارداد تکمیل طراحی و زیرساختی است که امسال انجام می‌گیرد. خوشبختانه در مجموعه صدرا زیرساختی وجود دارد که نیاز به توسعه برای رسیدن به زمان مدنظر شرکت ملی نفت است، به همین منظور اهتمام داریم تا این مرحله نیز تا پایان سال انجام بگیرد. پیش بینی می کنیم سال آینده فاز دوم این قرارداد و ساخت سکوها آغاز شود که ان‌شاءالله در زمان حداقلی بتوانیم این مبحث فشارافزایی که یک پروژه واقعا ملی است را در اختیار مجموعه قرار بگیرد تا بتوانند بهره برداری از مجموعه میادین گازی را به حداکثر برسانند.

 

 

 

 

گزارش: لیلا احمدی افشار

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: