بررسی موانع گردشگری ایران و تونس پس از لغو روادید

تلاش برای برقراری پرواز مستقیم بین ایران و تونس

تلاش برای برقراری پرواز مستقیم بین ایران و تونس
کدخبر : 599088

نخستین نشست مشترک بررسی موانع و چالش های روابط گردشگری ایران و تونس پس از لغو روادید دو جانبه با حضور «عماد الرحمونی» سفیر تونس در تهران و نمایندگان دفاتر مسافرتی ایران که در مسیر تونس فعالیت دارند در محل انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران برگزار شد .

در این نشست که حرمت الله رفیعی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران نیز حضور داشت، «عماد الرحمونی» سفیر تونس در ایران اعلام کرد: مردم تونس درجهت برداشتن موانع گردشگری ایران رویای دیدن شیراز و اصفهان را دارند. اما برغم لغو روادید دوجانبه بین ایران و تونس، فقدان پرواز مستقیم و مشکلات موجود در مسیر تبادلات مالی و ارزی مشکلات جدی در مسیر تبادلات گردشگری دو کشور ایجاد کرده است که باید به سرعت مرتفع شوند. 

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، در نشست مشترک فعالان گردشگری ایران با سفیر تونس در تهران که نمایندگان وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز حضور داشتند، «حرمت‌الله رفیعی»، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با بیان اینکه پس از لغو روادید یکجانبه ایران با ۳۰ کشور دنیا، تونس به‌عنوان نخستین کشور، اقدام به لغو روادید متقابل برای ایرانی‌ها کرد، افزود: تونس از سالها قبل یکی از مقاصد گردشگری ایران و بازار هدف گردشگری ایران است که پروازهای چارتر در فواصل مختلف به تونس برقرار می‌کرد. هر چند که این فعالیت‌ها در دوره پاندمی کرونا متوقف شد، اما هم‌اکنون با نگاه‌ و عزم جدی ایران و تونس به توسعه روابط گردشگری، همکاری‌های دو کشور در حوزه گردشگری به روال گذشته بازگشته است و فعالان صنعت گردشگری ایران در بخش خصوصی نیز با قدرت بیشتر در این زمینه فعالیت دارند. 

رفیعی با تاکید بر این که دولت و بخش خصوصی ایران و تونس روابط خوبی برای پیشبرد اهداف گردشگری دارند و اعلام کرد: سفیر تونس در ایران از فعال‌ترین سفرای کشورهای خارجی در ایران است و نخستین نشست مشترک فعالان بخش خصوصی گردشگری ایران با او نیز در زمینه توسعه گردشگری دو برگزار شد تا بخش خصوصی و دولتی با تبادل نظر و شنیدن نقطه‌نظرات یکدیگر به رفع موانع توسعه گردشگری ایران و تونس کمک کنند تا همکاری‌های مشترک دو کشور تداوم یابد. 

مانعی در توسعه روابط گردشگری ایران و تونس وجود ندارد

«عماد الرحمونی» سفیر تونس در ایران نیز در این نشست با بیان اینکه گردشگری یک مقوله سیاسی نیست اما باید توجه داشت که این سیاست است که همه چیز را تعیین می کند اعلام کرد: در زمان حیات شهید امیرعبدالهیان مقامات کشور تونس دو جلسه که یکی از آنها در ژنو و دیگری در جده برگزار شد با وزیر امور خارجه ایران ملاقات داشتند. همچنین رئیس جمهور تونس یک جلسه نیز با رئیس جمهور شهید ایران در الجزایر داشت و بعد از واقعه فوت ایشان، مقامات برای عرض تسلیت به رهبر جمهوری اسلامی به ایران آمدند.

 او با قدردانی از تلاش حرمت الله رفیعی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران برای برپایی نشست مشترک فعالان بخش خصوصی ایران با نمایندگی تونس در ایران اعلام کرد: پس از ورود به ایران و آغاز ماموریت با آقای رفیعی ملاقات کردم و قرار شد جلسه ای با آژانس‌های مسافرتی ایران با هدف تبادل نظر درخصوص چگونگی توسعه و جریان گردشگری بین دو کشور ایران و تونس تشکیل شود و انگیزه و اشتیاق رئیس این انجمن باعث شد روابط بین دو کشور تونس و ایران در زمینه گردشگری به یکی از مهمترین ارکان فعالیت‌های سفارت تونس در ایران تبدیل شود.

او با تاکید بر اهمیت گردشگری در توسعه روابط بین الملل اعلام کرد: بر اینکه گردشگری دروازه اصلی رسیدن به افق های گسترده تر در توسعه روابط بین کشورتعامل ادامه داد: از طریق سایت گردشگری می توان با تشکیل خطوط هوایی مستقیم به ارتباط بین مردم و نزدیک شدن آن ها دست یافت که این امر می تواند تاثیر مثبتی بر دیگر همکاری‌های مشترک دو کشور داشته باشد. عماد الرحمونی افزود: موانع موجود در ایران و تونس می تواند دستیابی به نتایج ملموس گردشگری دو کشور را کند.

او گفت: نخستین اقدامی که پس از آغاز ماموریتم در ایران انجام دادم، مشارکت و حضور سازمان ملی گردشگری تونس در نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران در بهمن ماه سال گذشته بود.

«عباد الرحمونی» برگزاری کمیسیون مشترک تونس و ایران را برای همکاری‌های گردشگری ضروری دانست و افزود: درصدد برگزاری کمیسیون مشترک تونس و ایران برای همکاری‌‌های گردشگری به میزبانی ایران هستیم.

پیشتر کمیسیون مشترک ایران و تونس به میزبانی کشور تونس برگزار شده است و به همین مناسبت قرار است وزیر گردشگری و صنایع‌دستی تونس جلسه ای متشکل از نمایندگان آژانس‌های مسافرتی تونس، هتلداران و نمایندگان مشترک حمل و نقل هوایی این کشور به تهران مسافرت کنند تا این جلسه همزمان با برگزاری هفته فرهنگی و گردشگری تونس در تهران اتفاق بیفتد. چراکه معتقدم این سفر  فرصتی مهم برای ایجاد مشارکت بین فعالان مستعد تونسی و ایرانی در زمینه گردشگری است.

 سفیر تونس در ایران همچنین تاکید کرد: از آنجا که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران هستیم، انتظار می رود پس از تشکیل دولت جدید نیز زمانی برای برگزاری کمیسیون مشترک تعیین شود.

 او گفت: با توجه به مشکلات مورد اشاره که مانع از توسعه جریان گردشگری بین دو کشور می شود همه ما بابت تصمیم دولت جمهوری اسلامی ایران در ابتدای سال جاری میلادی مبنی بر معافیت گردشگران تونسی از دریافت ویزا برای ورود به ایران مانند گردشگران دیگر کشورها خرسند شدیم. 

او افزود: اخیرا نیز دولت تونس تصمیم مشابهی اتخاذ کرد و گردشگران ایرانی را به مدت ۱۵ روز به شرط ارائه بلیت رفت و برگشت هواپیما از دریافت روادید ورود به تونس معاف کرد. ایرانی‌ها البته ملزم به ارائه رزرو هتل در تونس نیستند.

 

 او گفت:پس از صدور قانون لغو روداید سفارت تونس در ایران، درخواست‌های زیادی از آژانس‌های مسافرتی تونسی و ایرانی مبنی بر تمایل به همکاری های مشترک با همتایان خود دریافت کرد. سفارت تونس در ایران نیز اقدام به ارائه فهرستی از آژانس‌های مسافرتی کرد که هم‌اکنون در وبسایت دفتر ملی گردشگری تونس و در وبسایت آژانس‌های مسافرتی و حمل و نقل همتایان ایرانی وجود دارد.

 او اضافه کرد: سفارت تونس در ایران درحال‌حاضر با تاکید بر قوانین مستقیم بین دو پایتخت تونس و تهران درحال سازماندهی پروازهای منظم و چارتر است.

 او گفت: سفارت تونس در ایران  همچنین درحال بررسی ابزارهای موجود و بهینه معرفی مقصد گردشگری تونس در ایران است. به همین منظور با آژانس‌های مسافرتی که سالها پیش پروازهای چارتر به تونس را سازماندهی می کردند و همچنین صاحبان آژانس‌های مسافرتی که در حال حاضر سفرهای توریستی به تونس را برگزار می کنند ملاقات کردم و پیشنهادات و نظراتی را در مورد پروازهای مستقیم در مورد تبلیغات و مقصد گردشگری تونس لحاظ کردیم.

او همچنین نقش بخش خصوصی را در راستای پیشبرد همکاری‌‌های گردشگری میان تونس و ایران را بسیار جدی عنوان کرد و ادامه داد: بخش خصوصی نقش جدی در هموارسازی این مسیر دارد چراکه بدون آژانس‌های مسافرتی و شرکت حمل و نقل هوایی نمی توان به نتایجی ملموسی رسید.

 

 دولت پشتیبان بخش‌ خصوصی است 

«یحیی نقی‌زاده» مدیر کل ارزیابی و نظارت بر دفاتر خدمات مسافرتی وزارت میرا‌ث‌فرهنگی نیز در این مراسم اعلام کرد: با توجه به مناسبات و روابط مشترک بین دو کشور تاریخی و اسلامی ایران و تونس که از دیرباز وجود داشته است زمینه همکاری‌ در حوزه های مختلف از جمله گردشگری یکی از فرصت‌ها و امتیازات بین این دو کشور به شمار می‌آید.

 او گفت:رویکرد دولت و وزارت میراث‌فرهنگی درخصوص توسعه ارتباطات کشورهای هدف گردشگری از جمله کشور تونس با لغو ویزا به مرحله جدی و مهمی رسیده است که این  موضوع با اقدام بسیار مناسب و تدبیر شایسته‌ای که کشور تونس در لغو ویزا انجام داد باعث ایجاد یک فرصت ممتاز برای توسعه گردشگری دو کشور شد.

 نقی‌زاده اعلام کرد:ارزیابی‌ها نشان می دهد، مردم ایران علاقهمند هستند تا از کشور پرجاذبه و تاریخی تونس بازدید کنند. 

درحال‌حاضر ایران نزدیک به ۶ هزار آژانس مسافرتی فعال دارد که تعدادی از آنها در بخش اپراتوری و بخش اعظمی از آنها به عنوان کارگذار و نماینده فروش اپراتورها در زمینه تورهای ورودی و خروجی فعالیت می کنند و این فرصتی است که دفاتر ما یک زمینه فعالیت مناسبی با بخش خصوصی تونس برقرار کنند.

او گفت: در حوزه زیرساخت‌های گردشگری ایران، اقامتگاه‌های بسیار مناسبی برای پذیرایی از گردشگران تونسی وجود دارد که درصورت فراهم شدن خطوط هواپیمایی مستقیم ظرفیت برای پذیرش گردشگر تونسی فراهم است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: