در گفت‌وگوی اختصاصی با شماواقتصاد مطرح شد:

راهبرد‌ها، پیشرفت‌ها و پروژه‌های برجسته پتروپالایش سهروردی صفاهان

راهبرد‌ها، پیشرفت‌ها و پروژه‌های برجسته پتروپالایش سهروردی صفاهان
کدخبر : 597504

شرکت پتروپالایش سهروردی صفاهان، به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های حوزه نفت، گاز و پتروشیمی، در حال توسعه و اجرای پروژه‌های مهمی در این صنعت است. به گفته مدیر برنامه‌ریزی کنترل پروژه این شرکت، حدود ۷۵ درصد از ارزش وزنی پروژه‌های تعریف‌شده در هلدینگ پالایشگاه اصفهان به این شرکت اختصاص دارد، که بزرگترین آنها پروژه آر.ال چیور و پنج پالایشگاهی است که واحد آر.اف.سی.سی شامل آن می‌شود.

به گزارش شماواقتصاد: مهدی احمدی مدیر برنامه‌ریزی کنترل پروژه شرکت پتروپالایش سهروردی صفاهان در گفت‌وگویی اختصاصی با خبرنگار شما و اقتصاد،‌ گفت: پروژه آر.ال چیور که از دو سال پیش آغاز شده، تاکنون حدود ۵۸ درصد پیشرفت داشته و پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری برسد. این پروژه به تولید بنزین یورو ۵ می‌پردازد و قرار است به سمت تولید بنزین یورو ۶ نیز حرکت خواهد کرد.

مهدی_احمدی_صفاهان_اصفهان

وی افزود: پروژه آر.ال چیور در حوزه مهندسی به پیشرفت ۹۰ درصد در بحث خرید نزدیک به ۶۷ درصد و در مبحث ساخت و نصب حدود ۲۰ درصد پیشرفت به ثبت رسیده است. سهامدار اصلی این شرکت، مجموعه پتروپالایش اصفهان است و شرکت سهروردی به عنوان یکی از چند شرکت زیرمجموعه هلدینگ می‌باشد. بانک‌ رفاه نیز در کنار سرمایه‌گذار اصلی، فعالیت‌های تامین مالی را به انجام می‌رساند.

مهدی احمدی با اشاره به فعالیت‌های دانش‌بنیانی این شرکت، گفت: برای پیشبرد بسته‌های همکاری در پروژه‌ها، این شرکت ارجحیت اول پیمانکاری را به شرکت‌های دانش‌بنیان می‌دهد. این شرکت‌های دانش‌بنیان دارای امتیاز ارزیابی فنی بالاتری هستند و ما سعی می کنیم که از این شرکت ها به عنوان زیرمجموعه برای پیشبرد بسته‌های همکاری در پروژه‌ها بهره ببریم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر شاید به دلیل کارکرد خودروهای داخل کشور عرضه بنزین یورو ۶ معنایی نداشته باشد اما واقعیت این است که این پالایشگاه می‌تواند به خاطر دارابودن زمینه فرایندی تولید این محصول را به انجام برساند.

مدیر برنامه‌ریزی کنترل پروژه شرکت سهروردی صفاهان، بیان کرد: در حوزه پتروشیمی، تولیدات پروژه آر.اف.سی‌سی در تولید پروپیلن و گاز opj، برای تولید خوراک پتروشیمی، ارزآوری بالایی دارد. سرمایه‌گذاری در این زمینه‌ها باعث بازگشت سرمایه در مدت کوتاهتر می‌شود که این امر موجب می‌گردد تا برای پروژه‌های بعدی نسبت به تامین منابع از جاهای دیگر بی‌نیاز شویم.

احمدی با اشاره به زمان بهره‌برداری پروژه‌های مهم این شرکت، گفت: در حال حاضر تقریبا تولید ده نوع محصول پتروشیمی در برنامه این شرکت است و پروژه‌ آر.ال چیور در انتهای ۱۴۰۴ و آر.اف سی سی هم در پایان سال ۱۴۰۵ به بهره‌برداری خواهد رسید. در پروژه آر.ال چیور یک مرحله به عنوان بهره‌برداری زودهنگام در پایان سال آینده آورده شده است و بلافاصله در یک سال بعد از آن نیز پروژه آر.اف سی‌سی فعالیت تولیدی خود را آغاز خواهد کرد. امیدواریم تا انتهای سال ۱۴۰۷ کلیه پروژه‌های شرکت پتروپالایش سهروردی اصفهان به بهره‌برداری برسند.

وی در پایان به احتمال لایسنس چینی در برخی از پروژه‌ها اشاره و تاکید کرد: در حال حاضر لایسنس چینی نیست ولی در مراحل بعدی با توجه به وجود ده نوع قرارداد در پروژه‌های آر.ال چیور اکسز و آر.اف. سی‌سی این احتمال وجود دارد. الته همکاری با شرکت‌های ملی و بین‌المللی در اجرای پروژه‌ها ادامه دارد و مشاورین ملی مهندسی داخلی و شرکت‌های ODCC، نارگان و وندورهای مختلف و هلدینگ‌ها با این شرکت در اجرای پروژه‌ها همکاری دارند.

 



گزارش: لیلا احمدی افشار

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: